ΑΡΘΡΟ | Η πολιτική εξουσία είναι αδιάφθορη;

coloring hercules

ΠΑΡΑΤΑΞΕΙΣ και επικεφαλής σε υπό διαμόρφωση σχηματισμούς βρίσκονται σε διαδικασία συγκρότησης ψηφοδελτίων. Ο δημόσιος λόγος τους, εφόσον αφορά «τα κοινά» υπόκειται στην κρίση των πολιτών. Ο πολίτης θα κρίνει· θα εγκρίνει ή θα επικρίνει, θα αποδεχθεί ή θα απορρίψει όσα του παρουσιάζουν. Έχει κεφαλαιώδη σημασία, κατά τη γνώμη μας, το πώς θα τοποθετηθούν στο ζήτημα της Δημοκρατίας και της πολιτικής, διότι αυτά αφορούν τη …
…λειτουργία του Δήμου, τη συμμετοχή των πολιτών, το πρόγραμμα και όλα τα παρελκόμενα που εμπεριέχονται στο «όραμά» τους για το μέλλον των νησιών. Είναι καθοριστικό το τι πιστεύουν για την ικανότητα των πολιτών να διαχειρίζονται τα κοινά: Την ικανότητα αυτή τη διαθέτει μία μόνο ελίτ ή είναι κοινή σε όλους; [όχι ότι όλοι είναι ικανοί για όλα, αλλά ότι η ικανότητα δεν είναι προνόμιο μιας κοινωνικής τάξης]. Το πρώτο χαρακτηρίζει τον επαγγελματία πολιτικό.

1. Υπ’αυτήν την έννοια διαγιγνώσκεται μια τάση αποπολιτικοποίησης. Η «μάχη» διεκδίκησης του Δήμου παίρνει τη μορφή μιας διαπάλης μηχανισμών για την κατάληψη της Δημοτικής εξουσίας, που εντέλει απολήγει σε αντικατάσταση μιας πολιτικής εξουσίας από μία άλλη.
2. Τα δεσμά όμως, είτε χαλαρώνουν είτε σφίγγουν, παραμένουν δεσμά. Οι εξαρτήσεις αναπαράγονται και μάλιστα μεγαλώνουν όσο οι εξαρτώμενοι τρέφονται με αυταπάτες, «νέες» ή «παλιές».
3. Η τάση επικέντρωσης στην ηθική διάσταση της πολιτικής, ενίοτε διολισθαίνει σε ηθικολογία. Τα πεπραγμένα της απερχόμενης Δημοτικής Αρχής τα … ζούμε χρόνια. Τα παρακάτω αναφέρονται κυρίως σε νέους διεκδικητές και σε γενικό επίπεδο. Ο καθένας ας τα συγκεκριμενοποιήσει τοπικά κατά την κρίση του.
4. Κηρύσσουν «πόλεμο» στη διαφθορά σε μια προσπάθεια «εξυγίανσης» και «σωτηρίας του τόπου» από τις παθογένειες του πολιτικού κατεστημένου; Αν ναι, τι είναι εκείνο που τους διαφοροποιεί από το υπάρχον κατεστημένο; Τι δείγματα γραφής έχουν δώσει μέχρι σήμερα; Έχουν εμπλακεί στο παρελθόν σε αυτοδιοικητικές διαδικασίες; Αν ναι, ήταν ενσωματωμένοι στο υπάρχον πολιτικό σύστημα εξουσίας; Το υπηρέτησαν ή αντιστάθηκαν σ’αυτό; Πού και πώς αντιστάθηκαν; Εννοείται ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να αλλάζει πολιτικές θέσεις και στάση, αλλά πολιτικά οφείλει να μιλήσει για αυτή την αλλαγή.

5.
Θέλουν να εγκαταστήσουν ένα αδιάφθορο σύστημα εξουσίας; Αν ναι, κάποιες παρατηρήσεις:
a. Γίνεται η εξουσία να είναι αδιάφθορη; Όταν λέμε ότι η εξουσία φθείρει και διαφθείρει, υπονοείται μήπως ότι αυτό συμβαίνει μόνο όταν οι άνθρωποι της εξουσίας είναι «κακοί» ή ότι είναι στη φύση της; Η διαφθορά είναι αποκλειστικό προνόμιο της ελίτ; Δεν κατακλύζει την καθημερινότητα, όταν κάποιος διαθέτει κάποια μορφή εξουσίας; «Η εξουσία διαφθείρει όχι λόγω του εύθραυστου της ανθρώπινης υπάρξεως, αλλά λόγω της φύσεώς της».
b. Η διαφθορά είναι κινητήρια δύναμη της εξουσίας. Συμμετέχει στην αναπαραγωγή των εξουσιαστικών σχέσεων, δυναμώνει την εξάρτηση και τον κοινωνικό έλεγχο – με τη συναίνεση και συνενοχή πολλών παρακοιμώμενων.
c. Ο καθαρισμός της «κόπρου του Αυγείου» είναι υπόθεση μιας «αδιάφθορης» πολιτικής εξουσίας; Στο κυρίαρχο κομματικό σύστημα της κεντρικής πολιτικής σκηνής, ακόμα και η «αποκάλυψη» των «σκανδάλων» είναι μια διαδικασία ελεγχόμενη κοινωνικά, πολιτικά και οικονομικά. Η κυρίαρχη ελίτ διαχειρίζεται τον αντίκτυπο των σκανδάλων κυρίως με επικοινωνιακούς όρους (μέσω των ΜΜΕ της διαπλοκής). Οι αποκαλύψεις σκανδάλων συνήθως προσφέρεται στο ξεκαθάρισμα λογαριασμών ανάμεσα σε συμφέροντα και ανταγωνισμούς στους κόλπους της εξουσίας και λειτουργούν εκτονωτικά, ως δικλείδα αποσυμπίεσης της κοινωνικής οργής. Ακόμη και εκεί που επιβάλλονται κάποιες ποινές, αφορά περισσότερο την «αποστράτευση» της παλιάς φρουράς και την εγκαθίδρυση «νέας» πολιτικής τάξης.
d. Παράλληλα επιχειρείται η εγκαθίδρυση ενός νέου πλαισίου του δόγματος «ησυχία, τάξη και ασφάλεια» και μάλιστα ως δήθεν κοινωνική απαίτηση και αναγκαιότητα. Το τελευταίο έχει ως στόχο τη συμμόρφωση και υποταγή των «από κάτω», δηλαδή την κοινωνική πειθάρχηση και τον καθαγιασμό, την νομιμοποίηση της νέας πολιτικής εξουσίας.
Δ.Χ.Γ.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Τα Νέα Πάρου – Αντιπάρου» της 08|03|14

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: