Ιδιωτικοποίησης αεροδρομίων συνέχεια…

davanelosΆρθρο του Αντώνη Δαβανέλου από την εφημερίδα «Τα Νέα Πάρου – Αντιπάρου» της 13|04|13

Παρουσιασα την προηγούµενη εβδοµάδα κάποια στοιχεία που αφορούν στην επιχειρούµενη επιθετική αλλαγή του ιδιοκτησιακού χάρτη των ελληνικών αεροδροµίων από το Υπουργείο Ανάπτυξης, στο οποίο προΐσταται ο συνήθης ύποπτος, ο «εκτελεστής» των πιο ακραιφνών νεοφιλελεύθερων επιλογών της ελληνικής Δεξιάς, Κ. Χατζηδάκης. Μόνο 2-3 υπουργοί του ΠΑΣΟΚ θα µπορούσαν να τον συναγωνιστούν επαρκώς, «ονόµατα και µη χωριά» που λέει ο λαός…  Είναι ο ίδιος κύριος που ξεπούλησε  το 2009 αντί πινακίου φακής (171 εκατοµµύρια ευρώ υποτίθεται) τον εθνικό αεροµεταφορέα στον επονοµαζόµενο και «εθνικό επενδυτή» κ. Βγενόπουλο, το άκουσµα του οποίου δηµιουργεί µια πικρόξυνη γεύση στα χείλη κάθε Κύπριου…..

Παρενθετικά, κανείς δεν έχει µάθει µε βεβαιότητα αν εισπράχτηκε τελικά αυτό το εξευτελιστικό ποσό από το ελληνικό Δηµόσιο και λέω εξευτελιστικό, διότι όσοι παροικούν την αεροπορική «Ιερουσαλήµ», γνωρίζουν πολύ καλά, ότι η Ολυµπιακή δεν ήταν τα χρέη της, αλλά τα άυλα και µη περιουσιακά της στοιχεία, όπως το σήµα της (το πιο αναγνωρίσιµο Brand name στον πλανήτη µετά την Coca Cola), οι κατοχυρωµένες και ανεκτίµητες λόγω εταιρικής ηλικίας χρονοθυρίδες της (τα γνωστά slots), που της έδιναν τη δυνατότητα προσγείωσης και απογείωσης στις πιο προνοµιακές ώρες στα αεροδρόµια πέντε ηπείρων, o υψηλότατος δείκτης πτητικής ασφάλειας, η εταιρεία επίγειας εξυπηρέτησης (Olympic Ground Handling) και βέβαια, η Τεχνική της Βάση µε ένα απίστευτο Know How (η µόνη πιστοποιηµένη από την Boeing στην Ανατολική Μεσόγειο να κάνει «βίδες» τα αεροσκάφη της) και ένα απόλυτα εξειδικευµένο προσωπικό που εγγυόταν την πτητική ασφάλεια της ΟΑ, αλλά έφερνε και πελάτες στην εταιρεία.

Ο αξιότιµος κ. Χατζηδάκης λοιπόν, αφού έγραψε τον επικήδειο στην δηµόσια ΟΑ µε το γνωστό καλοδουλεµένο σενάριο της απαξίωσής της στη συνείδηση της κοινής γνώµης, εξυπηρετώντας τα συµφέροντα του βασικού της ανταγωνιστή, της AEGEAN και, στο βάθος, τα συµφέροντα των  3-4 Mega Carriers του ευρωπαϊκού δικτύου, όπως η British, η Lufthansa και η Air France, έρχεται τώρα να κάνει τον επικήδειο στους κρατικούς αερολιµένες και στην ΥΠΑ…

Με τις δύο τροπολογίες-προσθήκες που κατέθεσε στον Επενδυτικό Νόµο για την προσέλκυση, δήθεν, ξένων «στρατηγικών επενδυτών», στέλνει στον Καιάδα την ΥΠΑ, καθιστώντας την µια απλή υπηρεσία σε πέντε τοίχους στην Αθήνα και παράλληλα, βγάζει στο σφυρί όλα τα περιφερειακά αεροδρόµια της χώρας µεταβιβάζοντάς τα στο ΤΑΙΠΕΔ, λες και του τα έγραψε ο παππούς του! Εν τω µεταξύ, δηµιουργεί µια ανώνυµη εταιρεία (ΑΕΔιΠΑ) µε µετοχικό κεφάλαιο της πλάκας (5.000.000 ευρώ) στην οποία θα «τσουβαλιαστούν» όλα τα αεροδρόµια στα οποία οι περίφηµοι «επενδυτές» θα γυρίσουν την πλάτη… Αυτή λοιπόν η εταιρεία, θα χρηµατοδοτεί τις ανάγκες επιχειρησιακής λειτουργίας και συντήρησης  των µη ιδιωτικοποιηµένων αεροδροµίων, από τέλη των επιβατών τους, αλλά και από «έσοδο» (sic!), που θα δίνουν οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικοποιηµένων αεροδροµίων ή οι … επιβάτες τους! Όπως ας πούµε τα 500.000.000 ευρώ που χρωστάει η γερµανική HOCHTIEF στο ελληνικό κράτος από την εκµετάλλευση του «Ελ. Βενιζέλος», αλλά δεν βρίσκει…Courier να τα στείλει!

Αυτή λοιπόν είναι η πρόθεση της κυβέρνησης Σαµαρά-Βενιζέλου-Κουβέλη για την οικονοµική «στήριξη» & «ανάπτυξη» των αεροδροµίων της χώρας! Σύµφωνα δε µε πρόσφατη ανακοίνωση (22/11/2012) της Οµοσπονδίας των Σωµατείων της ΥΠΑ (ΟΣΥΠΑ), το Καταστατικό του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπει πως ό,τι δεν µπορεί να αξιοποιηθεί, απλά ΚΛΕΙΝΕΙ!  Άρα: ένα περιφερειακό αεροδρόµιο, ή θα ανήκει σε ιδιώτη ή θα κλείσει… Και το ότι προοδευτικά θα κλείσουν πολλά µικρά περιφερειακά αεροδρόµια (κυρίως από άποψη επιβατικής κίνησης) αυτό είναι ΔΕΔΟΜΕΝΟ, από τον προβλεπόµενο πλέον τρόπο «χρηµατοδότησής» τους, αφού το Κράτος αποσύρεται από τις υποχρεώσεις του. Κάποια άλλα «µικροµεσαία», θα µπουν σε µια σκόπιµη & µεθοδευµένη «κούρσα αναζήτησης» του όποιου «ιδιώτη-διασώστη». Ποσώς ενδιαφέρει ας πούµε, αν στην Μύκονο ή στη Σαντορίνη σε λίγο καιρό δεν θα προσγειώνεται η ιδιωτική ελληνική OLYMPIC AIR, αλλά η TURKISH AIRLINES η οποία έχει καταθέσει προσφορά εξαγοράς της πρώτης κατά 19 εκατοµµύρια συµφερότερη από την AEGEAN και αν στο ίδιο επενδυτικό Fund θα περιέλθουν και τα αντίστοιχα αεροδρόµια!…

Ακόµα και αν είναι εξοργιστικό το γεγονός ότι κάποιοι παίζουν µε τον αφελληνισµό της δηµόσιας περιουσίας, εξίσου εξοργιστική είναι η γνήσια νεοφιλελεύθερη πρακτική που συνοψίζεται στο ότι µε λεφτά των φορολογουµένων (ελλήνων ή ευρωπαίων) στήνονται υποδοµές για εκµετάλλευση από τους ιδιώτες. Όπως ακριβώς συµβαίνει µε τη ΔΕΗ, τον ΟΤΕ και προσεχώς µε τις ΕΥΔΑΠ, ΕΥΔΑΘ, ΔΕΠΑ & ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ήδη κάποια αεροδρόµια της χώρας έχουν προγραµµατίσει την ανάπτυξή τους µε κεφάλαια από το ΕΣΠΑ, ενώ κάποια άλλα (περίπτωση Πάρου) αναµένουν την εκτέλεση(;) του αλλεπάλληλα κατακρεουργηµένου Προγράµµατος Δηµοσίων Επενδύσεων για να δουν φως στο τούνελ… Μόνο όµως το αεροδρόµιο της Θεσσαλονίκης, που έχει ενταχθεί στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Αεροδροµίων, έχει κατορθώσει να εξασφαλίσει την χρηµατοδότηση από το Ταµείο Συνοχής της Ε.Ε, ύψους 93,7 εκ. ευρώ, και αποτελεί έργο απόλυτης προτεραιότητας των ελληνικών αρχών κατά την τρέχουσα προγραµµατική περίοδο. Γι αυτό και είναι στην πρώτη συστάδα αεροδροµίων προς ιδιωτικοποίηση…

Επειδή ο χώρος ενός άρθρου δεν προσφέρεται για περαιτέρω ανάπτυξη του θέµατος και ιδίως για το ποιες είναι οι προϋποθέσεις οικονοµικής επιβίωσης ενός αεροδροµίου, όταν ήδη ο πρώην πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Εµίρης ανήγγειλε αυξήσεις τελών χρήσης στο Βενιζέλος (!) µεσούσης της κρίσης, όταν όλες οι αεροπορικές εταιρείες καταγράφουν ζηµιές και είναι γεµάτες ελλείµµατα και όταν  το υφεσιακό κλίµα εξαπλώνεται στην Ευρώπη, καλό είναι, όσοι επιθυµούν να διατηρήσουν µια στοιχειώδη σοβαρότητα στις προσεγγίσεις τους και ,ακόµη περισσότερο, όταν αυτοί ασχολούνται µε τον τουρισµό, να κρατούν µικρό καλάθι προσδοκιών και να συνειδητοποιήσουν ότι µόνο µε ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΑΥΤΩΝ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ µπορεί να υπάρξει διέξοδος και αναστροφή αυτής της πορείας. Όσο για τους πολιτικάντες τοπικής και µη εµβέλειας, αυτοί συνεχίζουν το έργο τους….