Τουριστική έρευνα του συλλόγου «Φίλοι της Πάρου»

Να κρατηθεί η φυσιογνωμία

apologismos_tourismoy_foto
Ρεπορτάζ από την εφημερίδα «Τα Νέα Πάρου – Αντιπάρου της 2|03|13
Ο Σύλλογος Φίλων της Πάρου υποστηρίζει ότι από την πλευρά των κατασκευών (οικιών και µεγάλων υποδοµών) το νησί µας δεν έχει πολλά περιθώρια ανάπτυξης, αφού θα επέλθει κορεσµός. Με έρευνα που πραγµατοποίησαν τα µέλη του σε συνεργασία µε τουριστικές επιχειρήσεις του νησιού το καλοκαίρι που µας πέρασε, κατόρθωσαν να συγκροτήσουν µία µελέτη που – κατά τους ίδιους – καταδεικνύει τις ήδη κατατεθειµένες επισηµάνσεις τους, δηλαδή ότι η Πάρος µπορεί να αυξήσει τα εισοδήµατα της από τον τουρισµό, χωρίς να επεκταθεί η οικοδοµική ανάπτυξη περαιτέρω.Η µελέτη του συλλόγου παρουσιάστηκε σε συνεδρίαση της τουριστικής επιτροπής Δήµου Πάρου την Παρασκευή 1 Μαρτίου.
Στο επόµενο τεύχος της εφηµερίδας µας (σ.σ: 9|03|13, εδώ παρατίθεται ακριβώς στην επόμενη ανάρτηση) θα καταγράψουµε τις αντιδράσεις των τοπικών εκπροσώπων που άκουσαν τη µελέτη. Στη συνέχεια, παραθέτουµε το κείµενο της έκθεσης:

diafimisi_entipa_mikro_teliko Η μελέτη
«1. Εισαγωγή

Οι Φίλοι της Πάρου, σε µια προσπάθεια να συµβάλουν στην ανάπτυξη του ποιοτικού τουρισµού και στην επιµήκυνση της τουριστικής περιόδου, πραγµατοποίησαν από τον Ιούνιο έως τον Σεπτέµβριο 2012 µια έρευνα πάνω στα χαρακτηριστικά, στις προτιµήσεις και στις προσδοκίες των επισκεπτών της Πάρου και στο τί θα τους προσελκύσει να την επισκεφθούν πάλι τόσο στην υψηλή όσο και στη χαµηλή περίοδο.

Η έρευνα σχεδιάστηκε ως µια έρευνα µέσω διαδικτύου. Ξενοδόχοι και υπεύθυνοι µονάδων ενοικιαζοµένων δωµατίων που συµµετείχαν στην έρευνα έστειλαν στον υπεύθυνο της έρευνας, κάθε µήνα, τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις πελατών τους γιά να τους σταλεί το ερωτηµατολόγιο της έρευνας και να το συµπληρώσουν στο διαδίκτυο. Ωστόσο, για τους περισσότερους αποδείχθηκε πιό πρακτικό να διανέµουν και να συλλέγουν έντυπα ερωτηµατολόγια. Το ερωτηµατολόγιο ήταν σε δύο γλώσσες (Αγγλικά και Ελληνικά) και περιείχε 33 ερωτήσεις. Στους επισκέπτες που συµπλήρωσαν ερωτηµατολόγια προσφέρθηκε να πάρουν µέρος σε κλήρωση για «δωρεάν διακοπές στην Πάρο το 2013 (δωρεάν διαµονή και το ταξίδι από την Αθήνα για δύο άτοµα)».

Συνολικά συµπληρώθηκαν 135 ερωτηµατολόγια από επισκέπτες που ήρθαν στην Πάρο κυρίως τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2012. Βασικά χαρακτηριστικά των συµµετεχόντων ήταν ότι όλοι τους επισκέφθηκαν τις παραλίες, πολλοί ήταν µε παιδιά, ένα σχετικά υψηλό ποσοστό µπορεί να περιγραφεί ως «υψηλής ποιότητας» ή ως «σχετικά εύποροι» (ανεξάρτητοι τουρίστες, που επισκέπτονται πολλές χώρες κάθε χρόνο, είναι τακτικοί χρήστες του ιντερνέτ και είχαν ένα φορητό υπολογιστή και «έξυπνο» τηλέφωνο στις διακοπές), καθώς και ένα σηµαντικό ποσοστό περιγράφουν τους εαυτούς τους ως ιδιοκτήτες επιχειρήσεων ή διευθυντές ή αυτοαπασχολούµενοι.

Έτσι, το δείγµα αντιπροσωπεύει σε µεγάλο βαθµό µία οµοιογενή κατηγορία επισκεπτών και η ανάλυση του παρέχει πολύ αξιόπιστα αποτελέσµατα για την κατηγορία αυτή (και αυτό έχει επιβεβαιωθεί µέσα από µια σειρά από διασταυρώσεις στην ανάλυση). Διάφορες αναλύσεις έχουν πραγµατοποιηθεί σχετικά µε τον τύπο του καταλύµατος (ξενοδοχεία / µονάδες ενοικιαζοµένων δωµατίων), τόπο διαµονής, χώρα µόνιµης κατοικίας (Ελλάδα / άλλες χώρες), πρώτη / επαναλαµβανόµενες επισκέψεις, επισκέπτες µε / χωρίς παιδιά, υψηλή / χαµηλή περίοδο. Άλλες τέτοιες αναλύσεις βασισµένες σε διάφορες διασταυρώσεις των απαντήσεων είναι εφικτές, αν και τα αποτελέσµατα θα ήταν λιγότερο αξιόπιστα αν βασίζονται σε µικρές υποδιαιρέσεις του δείγµατος. Το ερωτηµατολόγιο και τα πλήρη αποτελέσµατα της έρευνας είναι αναρτηµένα στο http://www.friendsofparos.com.


2. Το προφίλ των επισκεπτών που πήραν µέρος στην έρευνα
Χώρα µόνιµης κατοικίας

• Ελλάδα 36% (κατά κύριο λόγο Αττική)
• Άλλες χώρες: 64% εκ των οποίων τα µεγαλύτερα ποσοστά ήταν:
‣ Γερµανία / Αυστρία / Ελβετία: 16%
‣ Ιταλία: 12%
‣ Γαλλία: 10%
‣ Ηνωµένο Βασίλειο / Ιρλανδία: 9%

Κύριες ηλικιακές οµάδες

• 36-50: 46%
• 26-35: 26%
• 51-65: 23%
39% των επισκεπτών είχαν µαζί τους παιδιά κάτω των 18 ετών.

Χαρακτηριστικά επισκεπτών

Η συντριπτική πλειοψηφία ήταν ανεξάρτητοι τουρίστες (µόνο το 15% είχε κλείσει ένα «πακέτο διακοπών»). Ένα σχετικά υψηλό ποσοστό µπορεί να περιγραφεί ως «υψηλής ποιότητας» ή ως «σχετικά εύποροι» µε βάση τις ακόλουθες ενδείξεις:

• 70% έχουν επισκεφθεί 2 ή περισσότερες χώρες τους τελευταίους 12 µήνες για δουλειά ή διακοπές (συµπεριλαµβανοµένου 33% που επισκέφθηκαν 3-5 χώρες και 7% που επισκέφθηκαν 6 ή περισσότερες χώρες)
• 32% περιγράφεται ως ιδιοκτήτες επιχειρήσεων / διευθυντές / αυτοαπασχολούµενοι
• 83% χρησιµοποιούν το διαδίκτυο κάθε µέρα και σχεδόν τα 2/3 είχαν ένα φορητό υπολογιστή ή /και «έξυπνο» τηλέφωνο µαζί τους.

3. Περίληψη Γενικών Αποτελεσµάτων
Μέσο μετάβασης
Επισκέπτες από το εσωτερικό:
56% ήλθαν µε το πλοίο µε αυτοκίνητο/µοτοσικλέτα και 39% χωρίς αυτοκίνητο/µοτοσικλέτα, και µόνο το 5% µε το αεροπλάνο.
Επισκέπτες από το εξωτερικό: οι περισσότεροι πήγαν αεροπορικώς στην Αθήνα και στη συνέχεια είτε µε πλοίο (47%) ή µε αεροπλάνο στην Πάρο (16%). Ένα σηµαντικό ποσοστό (31%) ταξίδεψε στη Μύκονο ή τη Σαντορίνη αεροπορικώς και στη συνέχεια στην Πάρο µε πλοίο (βλ. παρακάτω πίνακα).

Διάρκεια και τόπος διαµονής

Υπάρχει µεγάλη ποικιλία στη διάρκεια διαµονής (βλ. παρακάτω διάγραµµα). Λίγοι επισκέπτες ήρθαν για µια σύντοµη επίσκεψη και ένα µεγάλο ποσοστό έµεινε για περισσότερο από 2 εβδοµάδες. Πολλοί από τους επισκέπτες είχαν επίσης διανυκτερεύσεις σε άλλα νησιά του Αιγαίου (36%) και / ή στην Αθήνα (27%), ενώ το 44% πέρασαν όλες τις διακοπές τους στην Πάρο.

Τρόπος κράτησης καταλύµατος

Η συντριπτική πλειοψηφία ήταν ανεξάρτητοι τουρίστες που έκαναν κράτηση κυρίως µέσω του διαδικτύου (40%) ή µε e-mail/τηλεφωνικά (40%) – βλ. παρακάτω διάγραµµα. Υπήρχαν σηµαντικές διαφορές ανάλογα µε την κατηγορία του επισκέπτη:

• Έλληνες επισκέπτες έκαναν µεγαλύτερη χρήση e-mail/τηλεφώνου (52%) και λιγότερο του διαδικτύου (26%).
• Επισκέπτες που ήρθαν γιά πρώτη φορά χρησιµοποίησαν περισσότερο το διαδίκτυο (50%) και λιγότερο e-mail/τηλέφωνο (30%).

Δαπάνες / κόστος διακοπών

Οι τυπικές δαπάνες για κατάλυµα (τιµή του δωµατίου) ήταν:
• σε ξενοδοχεία: 25 – 49€ (10%), 50 – 99 € (24%), >100 € (55%)
• σε ενοικιαζόµενα δωµάτια: 25 – 49 € (31%), 50 – 99 € (42%), >100 € (20%)

Τυπική δαπάνη για γεύµατα (καθηµερινά ανά άτοµο) ήταν: 10 – 24 € (33%), 25 – 49 € (43%), 50 – 74 € (18%)
Επίσης, το 80% αγόρασαν κάτι για να πάρουν µαζί τους (δώρα, χειροτεχνήµατα, ρούχα, τοπικά προϊόντα, κλπ), αλλά οι περισσότεροι ξόδεψαν κάτω από 100 €.

Οι επισκέπτες επίσης δαπάνησαν για τοπικές µεταφορές, 66% γιά ενοικίαση αυτοκινήτου ή µοτοσικλέτας και ένα παρόµοιο ποσοστό για λεωφορεία ή / και ταξί.

4. Χρήση υπηρεσιών/τουριστικών πόρων και βαθµός ικανοποίησης επισκεπτών

Το διάγραµµα Q13 δείχνει τη χρήση των διαφόρων υπηρεσιών/τουριστικών πόρων, καθώς και τον βαθµό ικανοποίησης των επισκεπτών.
Η πιο υψηλή βαθµολογία ήταν γιά:
παραλίες (βαθµολογήθηκαν ως «εξαιρετικές» από το 65% και «καλές» από το 32% των χρηστών) και
• παραδοσιακά χωριά, µονοπάτια, περίπατοι (βαθµολογήθηκαν ως «εξαιρετικά» από το 50% και «καλά» από το 44% των χρηστών).

Ικανοποίηση από ποιότητα και κόστος
Γενικά, το κόστος θεωρείται ότι είναι λιγότερο ικανοποιητικό από άλλες πτυχές των υπηρεσιών:

• Ταξίδι: η διάρκεια και η άνεση θεωρούνται «ικανοποιητικές» από το 60%, αλλά το κόστος µόνο από το 32% (ακόµη λιγότερο στην περίπτωση των ελλήνων επισκεπτών, 24%).
• Κατάλυµα: ο χώρος/εξοπλισµός θεωρείται «ικανοποιητικός» από το 81%, η εξυπηρέτηση/καθαριότητα από το 92%, το κόστος από το 70%.
• Φαγητό και ποτά: ποιότητα/επιλογή/τοπικές σπεσιαλιτέ θεωρούνται «ικανοποιητικά» από το 71%, αλλά το κόστος µόνο από το 38% (και ακόµη λιγότερο από έλληνες επισκέπτες, 24%).

 Συνολική ικανοποίηση

Το 100% (!!!) δήλωσαν «συνολικά ικανοποιηµένοι» από την επίσκεψή τους στην Πάρο.
Το 92% δήλωσαν ότι είναι πολύ πιθανό να ξανάρθουν στην Πάρο για καλοκαιρινές διακοπές ή να συστήσουν την Πάρο σε φίλους τους.
Οι απαντήσεις που δόθηκαν σε µία ανοιχτή ερώτηση γιά το τί τους «άρεσε περισσότερο» υπογραµµίζουν τα γνωστά δυνατά σηµεία της Πάρου, όπως

• “Ατµόσφαιρα, θέα, παραλίες, ησυχία, απλότητα, ζεστή φιλοξενία, δεν είναι τουριστική, καλό φαγητό»
• “Τα χωριά Λεύκες, Μάρπησα, παλαιός οικισµός Παροικιάς, Βυζαντινό Μονοπάτι και η ύπαιθρος»
• «Παραλίες, περίπατοι, φιλοξενία»
• «ΠΑΡΑΛΙΕΣ, ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ, ΜΑΓΑΖΙΑ ΓΙΑ ΑΝΑΜΝΗΣΤΙΚΑ ΔΙΑΚΟΠΩΝ, ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ»
• “… δεν είναι τόσο εµπορικά όσο άλλα νησιά των Κυκλάδων».

Θέματα που προκαλούν δυσαρέσκεια

Οι απαντήσεις που δόθηκαν σε µία ανοιχτή ερώτηση γιά το τί «άρεσε λιγότερο» στους επισκέπτες προσφέρουν κάποιες ενδείξεις για αδυνατα σηµεία, όπως φαίνεται στα παρακάτω παραδείγµατα [όσα υποβλήθηκαν στα ελληνικά είναι υπογραµµισµένα]:

• Απειλές γιά τον χαρακτήρα της Πάρου, π.χ. «Τόσοι πολλοί τουρίστες / ΜΕΛΤΕΜΙ / ΝΕΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ / DISC‣S / TRAFFIC», «… το χωριό της Νάουσας υπερβολικά τουριστικό».
Συγκοινωνίες µε Πάρο, π.χ. «Αεροπορικές συνδέσεις / ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ», «Για να βγεις από το πλοίο και να παρεις τις αποσκευές. Πλήρες χάος! «,» … Φοβερό και απαράδεκτο είναι ο τρόπος που τα πλοία αναγκάζουν τους ανθρώπους να επιβιβαστούν. Τρέχουν όλοι οι επιβάτες σαν τα ζώα για να αρπάξουν τα καθίσµατα «.
• Συγκοινωνίες στην Πάρο, π.χ. «Τα λεωφορεία ήταν πολύ σπάνια», “η κατάσταση των δρόµων», «δεν γνωρίζαµε ότι χρειάζεται να νοικιάσεις αυτοκίνητο για να δείς το περισσότερο νησί», «ΤΑ ΕΛΛΕΙΠΗ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΤΕΛ ΜΑΣ ΑΝΑΓΚΑΖΟΥΝ ΝΑ ΠΑΡΟΥΜΕ ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΜΑΣ».
• Επίπεδο υπηρεσιών, π.χ. «Γκρινιάρκο προσωπικό που σερβίρει σε ταβέρνες», «Τα χαρτοτραπεζοµάντηλα που καλύπτουν κάθε τραπέζι (δεν είναι καλό αν ταξιδεύετε µε παιδιά ηλικίας 2 ετών)», «ΚΑΚΗ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΟΥΣ ΑΙΧΜΗΣ (ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ)».
• Το κόστος των µεταφορών και υπηρεσιών, π.χ. «Η σχέση ποιότητας-τιµής στα ξενοδοχεία», «Οι τιµές των ακτοπλοικών εισητηρίων», «Τιµές στις παραλίες και εστιατόρια», «Το κόστος στο φαγητό και στα έξοδα µετάβασης στο νησί, η χρέωση σε οµπρέλες και ξαπλώστρες στις παραλίες».
• Η απλοικότητα του φαγητού, π.χ. “Το φαγητό είναι πολύ απλό», «… περιορισµένη επιλογή φαγητού – τα βασικά προϊόντα είναι άριστα, αλλά είναι η ανάγκη να βελτιωθεί το ‘πώς τα αξιοποιεί κανείς’, ιδιαίτερα τα ψάρια».
• Αντιµετώπιση των ζώων, π.χ. «Σκληρότητα/κακοµεταχείριση στις γάτες και τα σκυλιά», «Θεέ µου, παντού σκουπίδια και ψόφιες γάτες στη µέση του δρόµου!»
• Άλλα θέµατα, π.χ. «Δεν υπάρχουν ντους στις δηµόσιες παραλίες», «Κλειστές εκκλησίες (όπως το M‣nasteri‣ San Ant‣ni‣)», «Ο επίµονος άνεµος”, “Έµµονοι πωλητές στο λιµάνι», «Οι άνθρωποι που καπνίζουν σε εστιατόρια και δηµόσιους χώρους!», «ΒΟΥΝΑ ΑΠΟ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΣΤΟΥΣ ΚΑΔΟΥΣ & ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΛΙΕΣ».


5. Τί έλκει τους επισκέπτες στην Πάρο
Λόγοι για την επίσκεψη

Η πλειοψηφία των συµµετεχόντων στην έρευνα (62%) είχαν επισκεφθεί την Πάρο και στο παρελθόν (οι περισσότεροι 3 ή περισσότερες φορές). Για το 38% ήταν η πρώτη επίσκεψή τους.
«Προηγούµενες επισκέψεις» ήταν η κύρια επιρροή στην απόφαση να επισκεφθούν την Πάρο το 2012 (43%) και ακολουθεί η «σύσταση φίλων» (34%) – βλ. παρακάτω διάγραµµα. Στην περίπτωση αυτών που επισκέφθηκαν την Πάρο γιά πρώτη φορά, το 45% επηρεάστηκαν από «σύσταση φίλων» και 22% από ιστοσελίδες.

Η απόφαση να επισκεφθούν την Πάρο πάρθηκε κυρίως λόγω τών ακόλουθων χαρακτηριστικών γιά τα οποία τους είναι γνωστό το νησί:
• αµµώδεις παραλίες: 77%
• γοητευτικά παραδοσιακά χωριά: 57%
• όµορφη ύπαιθρος: 44%
• φιλοξενία των κατοίκων της περιοχής: 43%.

Οι ερωτηθέντες µπορούσαν να αναφέρουν και άλλους λόγους. Οι περισσότερες απαντήσεις ήταν:

• «Δεν είναι τόσο τουριστικό όσο τα άλλα δηµοφιλή νησιά»
• «Windsurfing».

Δυνατότητες για περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισµού στη χαµηλή περίοδο

Το 43% των ερωτηθέντων είναι πολύ πιθανό να ξανάρθουν στην Πάρο για διακοπές ή ένα µικρό “break” την άνοιξη ή το φθινόπωρο ή να συστήσουν κάτι τέτοιο σε φίλους τους.
Το ποσοστό είναι πολύ υψηλότερο (80%) για όσους επισκέφθηκαν την Πάρο τον Ιούνιο ή τον Σεπτέµβριο του 2012 (που ήταν όµως ένα µικρό µέρος του δείγµατος της έρευνας) ή γιά εκείνους που ήταν χωρίς παιδιά (53%) ή ξένους επισκέπτες (55-60% εκείνων που προέρχονται από τη Γερµανία, το Ηνωµένο Βασίλειο και τη Γαλλία).

Οσοι ενδιαφέρονται γιά µία επίσκεψη στη χαµηλή περίοδο δήλωσαν ότι θα τους προσελκύσει (κατά σειρά σπουδαιότητας – βλέπε διάγραµµα παρακάτω):

• το τοπικό περιβάλλον και η φιλοξενία
• περίπατοι (µονοπάτια) και η χλωρίδα και πανίδα της Πάρου
• το τοπικό φαγητό και κρασί
• άλλοι παράγοντες (µουσική, εκθέσεις, πολιτιστικές εκδηλώσεις, βυζαντινά µνηµεία, εκκλησίες, αρχαιολογικοί χώροι, µουσεία, κλπ).

6. Προκαταρκτικά συµπεράσµατα
Η ανάπτυξη του τουρισµού του νησιού µπορεί να βασιστεί στους αξιόλογους και µε υψηλές απαιτήσεις επισκέπτες

Η έρευνα δείχνει ότι οι επισκέπτες, γενικά, τείνουν να είναι ιδιαίτερα ικανοποιηµένοι από τις διακοπές τους στην Πάρο. Αυτό υπογραµµίζεται από το γεγονός ότι σε µεγάλη πλειοψηφία έχουν ξανάρθει και γνωρίζουν και αγαπούν την Πάρο. Έρχονται για το χαρακτήρα του νησιού, τις παραλίες, τα παραδοσιακά χωριά και άλλα αξιοθέατα. Είναι σε µια σχετικά υψηλή κοινωνικο-οικονοµική κατάσταση και µε σηµαντική αγοραστική δύναµη. Επιπλέον, ασκούν τη µεγαλύτερη επιρροή σε όσους αποφασίζουν να επισκεφθούν για πρώτη φορά την Πάρο.

Ως εκ τούτου, οι δράσεις για την αξιοποίηση αυτών των δυνατών στοιχείων θα πρέπει να περιλαµβάνουν:

• την αξιοποίηση της αφοσίωσης των επανερχοµένων επισκεπτών και την εκτίµηση που έχουν γιά την ιδιαιτερότητα της Πάρου, µέσα από δικτύωση µε ιστοσελίδες, κοινωνικά µέσα µαζικής ενηµέρωσης, συλλόγους φίλων, κλπ, καθώς και µε την παραγωγή (κατά το πλείστον δωρεάν) δηµοσιότητας
• την αντιµετώπιση, στο µέτρο του δυνατού, των θεµάτων που προξενούν δυσαρέσκεια στους επισκέπτες όπως καταγράφηκαν στις απαντήσεις που έδωσαν στην ερώτηση «τί σας άρεσε λιγότερο».

Υπάρχουν σηµαντικά περιθώρια για την επιµήκυνση της τουριστικής περιόδου

Σχεδόν οι µισοί από τους επισκέπτες του καλοκαιριού (και ένα µεγαλύτερο ποσοστό σε ορισµένες κατηγορίες επισκεπτών) είναι διατεθηµένοι να επισκεφθούν την Πάρο και την άνοιξη ή το φθινόπωρο για την τοπική ατµόσφαιρα και τη φιλοξενία, τους περιπάτους / χλωρίδα / πανίδα της Πάρου, το τοπικό φαγητό και κρασί, τη µουσική / εκθέσεις / εκδηλώσεις , τα βυζαντινά µνηµεία / εκκλησίες, αρχαιολογικούς χώρους, κλπ. Όλα αυτά τα στοιχεία προσφέρονται σε µία κάπως «πρωτόγονη» µορφή, ενώ θα µπορούσαν να προσφερθούν περισσότερο οργανωµένα και καλύτερα παρουσιασµένα.

Ως εκ τούτου, κατάλληλες δράσεις για την προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών την άνοιξη και το φθινόπωρο θα πρέπει να περιλαµβάνουν:

• τη βελτίωση και αξιοποίηση αυτών των στοιχείων (π.χ. την σήµανση και συντήρηση των µονοπατιών και την δηµιουργία αρχαιο-βυζαντινών κυκλωµάτων)
• τη διοργάνωση κατάλληλων εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων, σε τοµείς όπως η γαστρονοµία, τα πολιτιστικά και ο θαλάσσιος αθλητισµός
• συνδυάζοντας τα παραπάνω µε ελκυστικές προσφορές «πακέτων» ταξιδιού / διαµονής / διατροφής.

Τα συµπεράσµατα της µελέτης επιβεβαιώνουν τις προσδοκίες των ΦτΠ και του «Πάρος 2020»

Σύµφωνα µε την ανάλυση του µακροπρόθεσµου σχεδίου «Πάρος 2020» που έχει προταθεί από τους Φίλοι της Πάρου, οι κύριες πηγές εισοδήµατος της Πάρου είναι οι τουρίστες, οι ιδιοκτήτες δεύτερης κατοικίας (ηµι-µόνιµοι κάτοικοι) και οι παροχές (συντάξεις, επιδόµατα πρόνοιας, κλπ). Το «Πάρος 2020» υποστηρίζει ότι είναι εφικτό να αυξηθούν σηµαντικά τα έσοδα από τις δύο πρώτες πηγές χωρίς να αυξηθεί ο αριθµός των επισκεπτών ή η συνέχιση των πριν-από-την-κρίση τάσεων οικιστικής ανάπτυξης, µε τις συνακόλουθες πιέσεις στο περιβάλλον και τις υποδοµές του νησιού (κυκλοφοριακό, σκουπίδια, έλλειψη νερού, κλπ) που τελικά οδηγούν σε µη αναστρέψιµη καταστροφή του χαρακτήρα του νησιού, που είναι και το κύριο τουριστικό πλεονέκτηµα της Πάρου.

Τα συµπεράσµατα της µελέτης υποστηρίζουν αυτή την προσέγγιση. Η περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισµού της Πάρου µπορεί να αξιοποιήσει το µεγάλο ποσοστό αξιόλογων επισκεπτών που εκτιµούν και είναι πιστοί στην Πάρο όσο διατηρείται ο χαρακτήρας της, µπορούν να έρχονται στην Πάρο για µεγαλύτερα χρονικά διαστήµατα το καλοκαίρι και όλο και περισσότερο την άνοιξη και το φθινόπωρο, να δαπανούν περισσότερα, και να ενθαρρύνουν και άλλους να επισκεφθούν το νησί.

Χάρης Μαρτίνος
Φίλοι της Πάρου»

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Google photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: