Διαδίκτυο και παιδί | παράγοντες κινδύνου

pliktrologio_HELP

Ρεπορτάζ από την εφημερίδα Τα Νέα Πάρου – Αντιπάρου της 15 Δεκεμβρίου 2012

Εκδήλωση στο Γυμνάσιο Παροικιάς

Την Παρασκευή 23 και το Σάββατο 24 Νοεµβρίου 2012 πραγµατοποιήθηκε στην αίθουσα του Πολυγωνικού στην Παροικιά, διηµερίδα που συνδιοργανώθηκε από την Σχολική Σύµβουλο κα Ευτυχία Νικολακοπούλου και το Γυµνάσιο Πάρου, σε συνεργασία µε το γιατρό κ. Γιώργο Κορµά, Επιστηµονικό Συνεργάτη Μονάδας Εφηβικής Υγείας Β’ Παιδιατρικής Κλινικής Πανεπιστηµίου Αθηνών, Νοσοκοµείου Παίδων Π.& Α. Κυριακού και συντονιστή του προγράµµατος «Αριάδνη», µε θέµα «Safer internet: Κανόνες Ασφαλούς Διαδικτύου».Συµµετείχαν…

diafimisi_entipa_mikro_1…εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθµιας και Δευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης, γονείς και µαθητές. Η θεµατολογία της ηµερίδας επικεντρώθηκε στο πολύ σοβαρό ζήτηµα της επιρροής του διαδικτύου στη διαµόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών, στους κινδύνους που ελλοχεύουν από την επικίνδυνη χρήση του, στην ευθύνη και τη δυνατότητα παρέµβασης των γονέων και των εκπαιδευτικών για την αντιµετώπιση αυτών των κινδύνων.
Κύριος οµιλητής στην εκδήλωση ήταν ο κ. Γιώργος Κορµάς, ενώ σύντοµες παρεµβάσεις έκαναν η Σχολική Σύµβουλος κα Ε. Νικολακοπούλου και η κα Μαρία Δάρα, ψυχολόγος/παιδοψυχολόγος, συνεργάτης του κου Κορµά. Τους οµιλητές παρουσίασε ο Δ/ντής του Γυµνασίου Πάρου κ. Γουρδούκης Ηλίας.

Αριθμοί και κίνδυνοι

Σταχυολογούµε µερικά ενδιαφέροντα σηµεία από τις οµιλίες και τις συζητήσεις που ακολούθησαν:

– Είµαστε η τρίτη χώρα στον κόσµο σε απόλυτους αριθµούς εγγραφών στο Face Book. Τα παιδιά µας εγγράφονται σ’ αυτό από ανησυχητικά µικρές ηλικίες. Αυτό συµβαίνει την στιγµή που δεν έχει συντελεστεί από το δηµοτικό σχολείο συστηµατική διδασκαλία των ηλεκτρονικών υπολογιστών και του διαδικτύου. Είναι χαρακτηριστική η διαπίστωση ότι, σε πολύ µεγάλο βαθµό, τα παιδιά µας που φοιτούν στο Λύκειο, δεν γνωρίζουν τον τρόπο να αναζητήσουν ασφαλείς και έγκυρες πληροφορίες στο διαδίκτυο, ενώ υποτιµούν την αξία της παραποµπής σε έντυπα µέσα, εγκυκλοπαίδειες κλπ.

– Τα παιδιά παίζουν διάφορα διαδικτυακά παιχνίδια, που τα απορροφούν για πολλές ώρες κυρίως επειδή επιβραβεύουν µε πολύ γρήγορους ρυθµούς τις επιδόσεις τους σε ενότητες («πίστες») προοδευτικά αυξανόµενης δυσκολίας. Τα παιδιά καταθέτουν πολύ ενέργεια στα παιχνίδια αυτά που αποβαίνει σε βάρος της µελέτης των σχολικών µαθηµάτων. Υπάρχει η πιθανότητα εθισµού στα παιχνίδια αυτά, τα παιδιά χάνουν ύπνο και κάνουν απουσίες στο σχολείο µε κίνδυνο να χάσουν τη χρονιά τους από απουσίες. Το κάθε παιχνίδι, όµως, αποφέρει στους δηµιουργούς του (µέσω στοχευµένης διαφήµισης) αρκετά δισεκατοµµύρια δολάρια ανά έτος.

– Τα µικρότερα παιδιά πολλές φορές συγχέουν τον πραγµατικό κόσµο µε τον εικονικό, ιδιαίτερα αν σε κάποιο παιχνίδι υποδύονται διαφορετικό ρόλο από εκείνον που έχουν στην πραγµατική τους ζωή. Εθίζονται στην βία και την θεωρούν φυσική. Έχουν µεγαλύτερη πιθανότητα να υιοθετήσουν βίαιη συµπεριφορά από εκείνη που θα διαµόρφωνε η έκθεσή τους σε πραγµατική ενδοοικογενειακή βία!!

– Τα παιδιά τζογάρουν στο διαδίκτυο και το φαινόµενο αυτό γίνεται περισσότερο επικίνδυνο µε την αναµενόµενη αύξηση των µηχανών τζόγου στο φυσικό µας περιβάλλον που διευκολύνονται µε τις διαµορφούµενες νέες νοµοθετικές ρυθµίσεις.

-Προβλήµατα αντιµετωπίζουν πολλά παιδιά κατά τη διάρκεια της φοιτητικής τους ζωής. Ευρισκόµενα σε ξένες πόλεις και µε αδυναµία προσαρµογής, συχνά βυθίζονται στην επικοινωνία µέσω διαδικτύου και εθίζονται σε αυτή, σε βαθµό που παραµελούν ή ακόµη και εγκαταλείπουν τις σπουδές τους.

– Εξ’ ορισµού, οι φωτογραφίες που αναρτώνται στο διαδίκτυο από τα παιδιά µπορούν να χρησιµοποιηθούν από τον καθένα που έχει πρόσβαση σε αυτές.

Κατά την διάρκεια της ηµερίδας αναφέρθηκαν εντυπωσιακά παραδείγµατα περιπτώσεων από την υπηρεσιακή εµπειρία των οµιλητών, που δεν µπορούν να χωρέσουν σε αυτό το άρθρο.

Οι γονείς και το σχολείο πρέπει να διατηρούν διακριτικά τον έλεγχο της κατάστασης και η προσέγγισή τους δεν πρέπει να είναι φοβική. Απαιτείται γνώση του ζητήµατος, ενδιαφέρον ειλικρινές, υποµονή και επιµονή στην προσπάθεια αυτή. Πρέπει να εντοπίζονται γρήγορα οι περιπτώσεις µαθητών που κινδυνεύουν από απουσίες και να ενηµερώνονται οι γονείς τους, καθώς είναι πολύ πιθανόν το πρόβληµα να πηγάζει από την υπερβολική ενασχόληση µε το διαδίκτυο. Σε περιπτώσεις εφήβων, που δεν είναι δεκτικοί σε τέτοιου είδους έλεγχο, πρέπει να επιχειρούνται εκτενείς συζητήσεις µε υποµονή και µε σταθερά επιχειρήµατα. Το κυριότερο: Δεν αξίζει τον κόπο να χάσει το παιδί τις ευκαιρίες της ζωής του που παρέχονται µέσω της παιδείας, για να µπορεί να λέει ότι έπαιξε µε επιδεξιότητα σε κάποιες ηλεκτρονικές πίστες…

Οδηγίες

Οι διοργανωτές της εκδήλωσης µε ανακοίνωση τους τόνισαν: «Θυµηθείτε: Προσέχουµε τι ανεβάζουµε στο διαδίκτυο, γιατί µπορούν να χρησιµοποιηθούν από τον καθένα που έχει πρόσβαση σε αυτά. Δεν δίνουµε προσωπικά στοιχεία, φωτογραφίες µας ή αριθµούς των κινητών τηλεφώνων µας σε αγνώστους, δεν απαντάµε σε προκλήσεις.

Ο κίνδυνος αυτός είναι µεγαλύτερος για τα παιδιά µας εδώ στην Πάρο, αφού αποτελεί τουριστικό προορισµό, µε εύκολη δικαιολογία πρόσβασης από τον κάθε επίδοξο κακοποιό. Ό,τι µας ενοχλεί το συζητάµε στην οικογένεια και το αναφέρουµε στους αρµόδιους φορείς για την ασφάλεια στο διαδίκτυο. Για ό,τι δεν γνωρίζουµε, ρωτάµε. Για περισσότερες πληροφορίες: http://www.saferinternet.gr . Για τη Γραµµή Βοηθείας προς παιδιά, εφήβους και τις οικογένειές τους, µπορείτε να στείλετε e-mail στο help@saferinternet.gr ή να τηλεφωνήσετε στο 800 11 800 15».

Για τη συνέχεια

Στόχος του σχολείου είναι να πραγµατοποιηθεί στην Πάρο βιωµατικό σεµινάριο για εκπαιδευτικούς και γονείς για το θέµα αυτό. Ήδη δηλώθηκε ικανός αριθµός εκπαιδευτικών προκειµένου να το παρακολουθήσουν.

Το σεµινάριο αυτό αποσκοπεί στην επιµόρφωση των συµµετεχόντων σε θέµατα ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου, έτσι ώστε να συντελέσουν στην πρόληψη και στην έγκαιρη παρέµβαση σε περιπτώσεις εθισµού.