Το Ακτοπλοϊκό | Οι Εξελίξεις, οι «παίκτες», οι αποφάσεις

399142_237481526356781_1546761108_n

Ρεπορτάζ από την εφημερίδα «Τα Νέα Πάρου – Αντιπάρου» της 1|12|12

Στις 26|11 πραγµατοποιήθηκε στη Σύρο και τη Ρόδο µε παράλληλη ηλεκτρονική τηλεδιάσκεψη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συµβουλίου Νοτίου Αιγαίου. Σκοπός ήταν η προετοιµασία του οργάνου για την αντιµετώπιση των προβληµάτων που πρόκειται το αµέσως επόµενο διάστηµα να ενταθούν δραµατικά στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών του Νοτίου Αιγαίου και φυσικά των Κυκλάδων, ακόµα και της γραµµής της Παροναξίας.

Για το ίδιο θέµα συνεδρίαση και το δηµοτικό συµβούλιο Πάρου στις 29|11 (σ.σ: Θα αναρτηθεί ειδικό ρεπερτάζ στη συνέχεια).
Επί της ουσίας…

diafimisi_entipa_mikro_1Θυµίζουµε στους αναγνώστες µας ότι η εφηµερίδα µας από νωρίς είχε εντοπίσει και είχε ενηµερώσει για την προσπάθεια που είχαν ξεκινήσει οι ακτοπλόοι αµέσως µετά το τέλος Αυγούστου, να φέρουν προ τετελεσµένων γεγονότων τόσο τις κοινωνίες των νησιών µας, όσο και το αρµόδιο υπουργείο.

Απαιτούν την ικανοποίηση όλων των αιτηµάτων που διεκδικούσαν επί χρόνια, µε πρόφαση την κρίση. Απειλούν ότι δεν θα εκτελούν τα δροµολόγια των γραµµών τους, δηλαδή ότι θα αφήσουν τα νησιά µας χωρίς καράβια – τουλάχιστον το χειµώνα – αν δεν ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις τους. Όσο ακόµα είναι χειµώνας και βρισκόµαστε στην αρχή των συζητήσεων, δεν διστάζουν να απειλήσουν και την τουριστική οικονοµία, αφού ξέρουν ότι είναι η τελευταία πηγή εσόδων για τους νησιώτες και το κράτος. Άλλωστε, γνωρίζουν ότι τα χειµερινά έσοδα από το εµπόριο και την οικοδοµή έχουν τελειώσει.

Ενώ όλα τα προηγούµενα χρόνια καρπώνονταν τα τεράστια κέρδη από την ανεξέλεγκτη δράση τους, τώρα θέλουν να µοιραστούν τις ζηµίες τους από το ταµείο του κράτους ή από την τσέπη των νησιωτών και των τουριστών. Βεβαίως, αυτοί δεν έχουν να χάσουν τίποτε, διότι από την κρίση που προφασίζονται δεν διακινδυνεύουν τα δικά τους λεφτά, αλλά τα δανεικά τα οποία έπαιρναν για να ναυπηγούν τα πλοία τους τα τελευταία χρόνια.

Μέσω του φορέα τους, άρχισαν να τροφοδοτούν το Σεπτέµβριο τα κεντρικά µέσα ενηµέρωσης µε δηµοσιεύµατα για την δήθεν «δεινή» κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι εταιρείες οικονοµικά, εξαιτίας της πτώσης της επιβατικής κίνησης σε συνδυασµό µε την αύξηση του πετρελαίου. Τα δηµοσιεύµατα πλήθαιναν και έτσι, δικαιολόγησαν το Υπουργείο Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής να δηµοσιοποιήσει την πρόθεση του να αλλάξει µε το νέο έτος το καθεστώς της ακτοπλοΐας στα νησιά µας, όπως την γνωρίζαµε µέχρι σήµερα.

Βεβαίως, εµείς δεν ισχυριζόµαστε ότι το νοµικό πλαίσιο που διέπει την ακτοπλοΐα δεν πρέπει να αλλάξει. Εµείς αυτό που λέµε είναι ότι αυτό το καθεστώς δεν πρέπει να αλλάξει για το όφελος αυτών που κυρίως κέρδιζαν µέχρι σήµερα, αλλά υπέρ των κατοίκων των νησιών που δοκιµάζονται εδώ και χρόνια. Των κατοίκων που κατόρθωσαν µε το τίποτα να αναπτύξουν τον τουρισµό για να υπάρχει δουλειά και να αρχίσουν να προσέρχονται οι πρώτοι πλοιοκτήτες. Πολλοί από αυτούς ήταν καλοί και τίµιοι και ανταπέδωσαν τις ευκαιρίες που τους έδωσαν τα νησιά και οι νησιώτες να οικονοµήσουν. Οι περισσότεροι όµως και δη, αυτοί της τελευταίας εποχής, κοιτάζουν αποκλειστικά την πάρτη τους και πως θα γεµίζουν οι λογαριασµοί τους … στην Ελβετία και στις εξωχώριες εταιρείες.

Το Υπουργείο Ναυτιλίας

Όπως η εφηµερίδα µας ενηµέρωσε έγκαιρα, η πολιτική ηγεσία ανακοίνωσε διάλογο για την περίοδο που διανύουµε, δηλαδή τον Δεκέµβριο. Κατά τη γνώµη µας για να δικαιολογήσει δηµοκρατικά – δυστυχώς – τις προειληµµένες αποφάσεις της για να διευκολυνθούν οι ακτοπλόοι για τα συµφέροντα των οποίων ετοιµάζεται να νοµοθετήσει στις αρχές του έτους, ώστε το πεδίο των θαλάσσιων γραµµών να είναι έτοιµο για πλήρη εκµετάλλευση κατά το καλοκαίρι. Ποιος νοιάζεται για τους νησιώτες; Με αυτό το σκοπό ανακοίνωσε και συνάντηση στις εγκαταστάσεις του ΟΛΠ (σ.σ: στον Πειραιά) για τις 10 Δεκεµβρίου στις οποίες θα πραγµατοποιηθεί ηµερίδα για να ακουστούν οι απόψεις των παραγόντων των νησιών, όπως λέει η σχετική πρόσκληση.

Όµως από τα πρώτα στοιχεία που έχουµε, διαφαίνεται η τελική έκβαση στην υπόθεση. Έχουµε ήδη τα πρώτα κείµενα τόσο του αρµόδιου υπουργού Κ. Μουσουρούλη (ΝΔ), όσο και του αρµόδιου Γενικού Γραµµατέα του Υπουργείου Γ. Σπιλάνη (ΔΗ.ΜΑΡ). Και οι δύο κινούνται µε την τακτική των γενικολογιών, ώστε να έχουν την ευκαιρία να πουν την τελευταία στιγµή και στο κείµενο του νόµου αυτό που ήδη έχουν συµφωνήσει. Αλλιώς, τι νόηµα έχει να γενικολογούν; Στα «γενικά» πάντα συµφωνούσαµε όλοι. Στην εξειδίκευση χαλάει το πράγµα, ανάλογα µε τα συµφέροντα που εξυπηρετεί ο καθένας από όσους συµµετέχουν σε ένα διάλογο. Διαβάστε στη συνέχεια την «καρδία» της πολιτικής µε την οποία η ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας προσέρχεται στον διάλογο για τη νησιωτικότητα και την ακτοπλοΐα. Αν καταλάβετε κάτι, επικοινωνήστε µε την εφηµερίδα µας. Επίσης, σας καλούµε να διαπιστώσετε πόσο κοινή ορολογία χρησιµοποιούν οι µνηµονιακοί πολιτικοί ακόµα και αν προέρχονται από διαφορετικά κόµµατα. Το κείµενο θα σας θυµίσει λίγο τον ΓΑΠ:

«[…] άξονες της στρατηγικής για τα ελληνικά νησιά:

  • Ποιοτικά Νησιά, που αφορά στην αξιοποίηση των τοπικών φυσικών και περιβαλλοντικών πόρων για την ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών ποιότητας, ανταγωνιστικών στην εγχώρια, ευρωπαϊκή και παγκόσµια αγορά
  • Πράσινα Νησιά που αφορά στην µείωση της χρήσης και επανάχρηση των περιορισµένων και σε ανεπάρκεια φυσικών πόρων των νησιών όπως έδαφος, νερό, ενέργεια, στερεά και υγρά απόβλητα
  • Νησιά Ίσων Ευκαιριών που αφορά στην εξασφάλιση των Υπηρεσιών Γενικού Οικονοµικού Συµφέροντος στα νησιά όπως πχ. ακτοπλοΐα, υγεία, κατάρτιση και δια βίου µάθηση, κοινωνικές και άλλες δηµόσιες υπηρεσίες ώστε να παρέχονται στους νησιώτες και στις νησιωτικές επιχειρήσεις ισοδυνάµου αποτελέσµατος µε εκείνο που έχουν οι κάτοικοι της ηπειρωτικής Ευρώπης».

Οι ακτοπλόοι

Από την άλλη, οι ακτοπλόοι εµφανίζονται µε µία τακτική που «ταιριάζει» γάντι στην τακτική του υπουργείου. Αφού δηµιούργησαν την εικόνα ότι καταστρέφονται µε δηµοσιεύµατα που οι ίδιοι διοχέτευσαν – όπως γράψαµε και παραπάνω – τώρα, κάνουν ότι εµµένουν στις απόψεις τους και εµφανίζονται µε δηµόσια κείµενα τους δυσαρεστηµένοι µε το υπουργείο που ανέβαλε τις όποιες αποφάσεις για το νέο έτος, τη στιγµή που αυτοί δήθεν «καταστρέφονται». Επίσης, προβάλλουν εκατό αιτήµατα, για να συµφωνήσουν τελικά στα 40 και έτσι, να δηµιουργηθεί η εντύπωση ότι υποχώρησαν σε πολλά. Σε συνεννόηση µε το υπουργείο, θα φύγουν µετά την ψήφιση της σχετικής νοµοθεσίας έχοντας πάρει αυτά που θέλουν και την ίδια στιγµή θα αφήσουν το επικοινωνιακό προτέρηµα στον αρµόδιο υπουργό να πανηγυρίζει ότι πέτυχε έναν πολύ καλό συµβιβασµό που στο µεγαλύτερο µέρος του ωφελεί δήθεν τους νησιώτες και την οικονοµική ανάπτυξη. Έτσι, οι µεν θα καρπούνται τα λεφτά και ο δε θα είναι ο επιτυχηµένος πολιτικός που θα αξίζει να κρατήσει την υπουργική του θέση. Στον «άσσο» θα βρίσκεται για άλλη µία φορά ο κάτοικος των νησιών µας και η µικρή του επιχείρηση.

Σας παραθέτουµε απόσπασµα των γραπτών που έδωσε στη δηµοσιότητα πριν ελάχιστες ηµέρες µία από τις πολύ γνωστές ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα νησιά µας, για να καταλάβει ο αναγνώστης τα όσα λέµε:

«[…] Ο κλάδος της επιβατηγού ναυτιλίας στη χώρα µας εξακολουθεί να υφίσταται σε µεγάλο βαθµό τις συνέπειες της συνεχιζόµενης οικονοµικής κρίσης και ύφεσης. Όπως χαρακτηριστικά επισηµαίνει σε ανακοίνωσή του ο ΣΕΕΝ (Σύνδεσµος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας) «παρά την κρισιµότητα των προβληµάτων που αντιµετωπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, έως και σήµερα δεν έχουν ληφθεί τα κατάλληλα µέτρα για τη διασφάλιση της συνέχισης εκτέλεσης των αναγκαίων ακτοπλοϊκών δροµολογίων». Το υψηλό, έως απαγορευτικό σε ορισµένες περιπτώσεις, κόστος λειτουργίας των πλοίων, η καθυστέρηση στην αλλαγή του θεσµικού πλαισίου, οι συσσωρευµένες ζηµιές των εταιρειών του κλάδου, η έλλειψη ρευστότητας η οποία, σε πολλές περιπτώσεις, οδηγεί σε αδυναµία εκπλήρωσης των υποχρεώσεων των εταιρειών, η δυσκολία αναχρηµατοδότησης δανεισµού από τις τράπεζες και, γενικότερα, το ρευστό οικονοµικό περιβάλλον είναι οι κύριοι παράγοντες που έχουν οδηγήσει τον κλάδο σε αυτή τη δυσχερή θέση.

Δεδοµένου ότι σε αρκετές περιπτώσεις η ακτοπλοΐα είναι ο µοναδικός συνδετικός κρίκος της ηπειρωτικής µε τη νησιωτική Ελλάδα, οι συνέπειες από τυχόν απαξίωση του κλάδου στη χώρα µας θα είναι ανυπολόγιστες, τόσο για τις τοπικές κοινωνίες όσο και για τον τουρισµό και την εθνική µας οικονοµία. Στην κατεύθυνση εξεύρεσης λύσεων των προβληµάτων της ακτοπλοΐας, ο εκσυγχρονισµός του θεσµικού πλαισίου, που θα µπορούσε να είναι ένα βασικό βήµα, έχει µετατεθεί για τον επόµενο χρόνο, ενώ άλλα µέτρα από την πλευρά της Πολιτείας όπως η µείωση του ΦΠΑ και η κατάργηση των µη ανταποδοτικών κρατήσεων των εισιτηρίων καθυστερούν αδικαιολόγητα σε σχέση µε την κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο […]».

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση
Περιφέρεια Δήμοι

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου αποτελεί τον λεγόµενο β’ βαθµό τοπικής αυτοδιοίκησης που εκπροσωπεί το σύνολο των νησιών Κυκλάδων και Δωδεκανήσου στη δηµόσια διοίκηση. Επειδή από το νόµο έχει δικαιοδοσίες, άσχετα µε το αν δεν έχουν παραχωρηθεί από το Κράτος, οι άνθρωποι που τη διοικούν αποφάσισαν να πραγµατοποιήσουν ειδική συνεδρίαση του Περιφερειακού Συµβουλίου για να συζητηθούν οι εξελίξεις στην ακτοπλοΐα. Αφενός γιατί καθηµερινά – ιδίως τώρα το Χειµώνα – υποβαθµίζεται η ποιότητα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών µε περικοπές δροµολογίων, αφετέρου διότι επίκεινται οι αλλαγές στο νοµικό καθεστώς από το Υπουργείο Ναυτιλίας.

Έτσι, στις 26|11| πραγµατοποιήθηκε η ειδική συνεδρίαση. Όλες οι παρατάξεις τοποθετήθηκαν στα ζητήµατα µε συνέπεια στο τέλος της συνεδρίασης να εκδοθεί ένα «ψήφισµα», χωρίς τη συµφωνία όλων των πλευρών. Βεβαίως, κατά τη γνώµη µας τα ψηφίσµατα δεν παράγουν πολιτική στην πράξη. Το πολύ – πολύ κάποια σκέλη τους να αξιοποιηθούν ως προτάσεις. Όµως τα γεγονότα οδήγησαν εκεί. Το ψήφισµα µε το οποίο θα αντιµετωπίσουν τις εξελίξεις η διοίκηση της Περιφέρειας του κ. Γ. Μαχαιρίδη (ΠΑΣΟΚ), και ο συνδυασµός της µείζονος αντιπολίτευσης µε επικεφαλής τον Χ. Κόκκινο (ΝΔ), είναι το ακόλουθο:

«Το Περιφερειακό Συµβούλιο Νοτίου Αιγαίου απόφάσισε:

– Να αναθεωρήσει την όποια σκέψη µείωσης των δροµολογίων.

  • Να επιβάλλει στις ακτοπλοικές εταιρείες όταν αποσύρονται πλοία για δεξαµενισµό να αντικαθίστανται άµεσα µε άλλο πλοίο της ίδιας εταιρείας.
  • Η διαφαινόµενη αποδροµολόγηση του πλοίου Blue Star Ithaki µας βρίσκει αντίθετους. Δηµιουργεί συνθήκες αποµόνωσης σε δυο νησιά, όπως η Τήνος και η Μύκονος, µε τεράστιες συνέπειες τόσο σε ότι αφορά στην εξυπηρέτηση των πολιτών, συµπεριλαµβανοµένων και των υπηρεσιών υγείας (σύνδεση µε νοσοκοµείο Σύρου), διοικητικών υπηρεσιών κ.ά., όσο και των υπαλλήλων των δηµόσιων υπηρεσιών της Περιφέρειας που πρέπει να µετακινηθούν από και προς τα αντίστοιχα νησιά.
  • Στον όποιο σχεδιασµό αναθεώρησης των ακτοπλοϊκών γραµµών να εξασφαλιστεί µε τακτικά δροµολόγια η σύνδεση όλων των νησιών τόσο µε το διοικητικό κέντρο σε επίπεδο επαρχείου, όσο και µε την έδρα της Περιφερειακής Ενότητας, αλλά και µε τον Πειραιά.

Ζητάμε επίσης,

– Χάραξη εθνικής στρατηγικής για τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και µέριµνα για τα ναυπηγεία του Νεωρίου Σύρου.

  • Κοινωνική πολιτική µε µειωµένα εισιτήρια για τις ευπαθείς κοινωνικές οµάδες (άνεργοι, πολύτεκνοι, φοιτητές κτλ).
  • Σύσταση Συµβουλίου Νησιωτικής Πολιτικής µε τη συµµετοχή όλων των φορέων των νησιών µας.
  • Λειτουργία του Ινστιτούτου Νησιωτικής Πολιτικής, που προβλέπεται από τον Καλλικράτη και παραµένει ανενεργό.

Το Περιφερειακό Συµβούλιο θα καταθέσει συγκεκριµένη πρόταση στο πλαίσιο της διαβούλευσης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου».

Ο ΣΥΡΙΖΑ

Ο συνδυασµός της µειοψηφίας «Πολίτες Κόντρα στον Καιρό» του Περιφερειακού Συµβουλίου µε επικεφαλής τον κ. Π. Χρυσαφίδη τοποθετήθηκε επί του θέµατος ως εξής:

1) Στηλίτευσε αρχικά το όψιµο ενδιαφέρον της Περιφερειακής Αρχής για ένα τόσο σηµαντικό θέµα που η παράταξή εδώ και µήνες ζητούσε να συζητηθεί. 2) Χαρακτήρισε τις εισηγήσεις τόσο του Γενικού Γραµµατέα Νησιωτικής Πολιτικής κ. Σπιλάνη όσο και του Αντεπριφεριάρχη κ. Πουσαίου ως εκθέσεις ιδεών και τόνισε ότι η Περιφερειακή Αρχή έχει µπερδέψει, στην προσπάθεια µιας αντιµνηµονιακής µετάλλαξης για πάσα τυχόν µελλοντική χρήση, τους θύτες µε τα θύµατα, επισηµαίνοντας ότι από κανέναν δεν άκουσε κάποια αναφορά στις πολιτικές που οδήγησαν σε αυτή την απαράδεκτη κατάσταση.

3) Τόνισε ότι δεν απορρίπτει τις προτάσεις του εισηγητή της πλειοψηφίας και ότι τις βλέπει θετικά µε ορισµένες επιφυλάξεις και σίγουρα, µε την προϋπόθεση ότι θα τύχουν διαβούλευσης µε την κοινωνία.

4) Στη συνέχεια, κατέθεσε και τις δικές του προτάσεις µε επίκεντρο το αίτηµα να ξεκινήσει άµεσα ένας διάλογος µε την συµµετοχή όλων των νησιωτικών φορέων, των ακτοπλοϊκών εταιρειών, των ναυτεργατών, των τουριστικών πρακτόρων, των ξενοδόχων, των µεταφορέων, όλων όσων εξυπηρετούνται ή και εξαρτώνται από τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες µε κεντρικό γνώµονα ότι η συγκοινωνίες είναι δηµόσιο αγαθό.

Παρά την κριτική του και υπό τις προϋποθέσεις που αναφέρθηκαν υπερψήφισε το ψήφισµα που εισηγήθηκε ο πρόεδρος του Περιφερειακού Συµβουλίου και το οποίο, όπως αναφέραµε, στήριξε η διοίκηση και η αντιπολίτευση της Περιφέρειας. Ο βουλευτής Κυκλάδων του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Συρµαλένιος ήταν ο µόνος εκπρόσωπος του κοινοβουλίου που παρευρέθηκε στη συνεδρίαση. Στην τοποθέτηση του, µεταξύ άλλων, τόνισε:

«Εµείς αντιµετωπίζουµε το θέµα της Ακτοπλοΐας, ως κοινωνικό αγαθό και όχι ως εµπόρευµα. Το γεγονός ότι η Ακτοπλοΐα σήµερα στη χώρα µας βρίσκεται σε κακά χάλια, σε µια χώρα που το 1/3 είναι νησιωτική, είναι αποτέλεσµα ανυπαρξίας στρατηγικής όλων των κυβερνήσεων των τελευταίων δεκαετιών. Δεν υπήρξε στρατηγική, διότι όλα υποτάχθηκαν στην εξυπηρέτηση των εφοπλιστών, χωρίς κανένα σχέδιο και συγκεκριµένη χάραξη πολιτικής

[…] Που βρισκόµαστε σήµερα: α) είµαστε η µοναδική χώρα της Ευρώπης, που η Ακτοπλοϊα βασίζεται αποκλειστικά στις ιδιωτικές εταιρείες β) Έχουµε τα ακριβότερα εισιτήρια, αν τα συγκρίνουµε µε ανάλογες αποστάσεις άλλων χωρών γ) έχουµε επιδοτούµενα πλοία στις λεγόµενες άγονες γραµµές, χωρίς σχεδιασµό και κατά κανόνα µε µονοετείς συµβάσεις δ) έχουµε καταργήσει τις εκπτώσεις κατά 50% των εισιτηρίων των κατοίκων των µικρών νησιών κάτω από 3.100 πληθυσµό ε) έχουµε ολιγοπώλιο στις τακτικές, κατά κανόνα κερδοφόρες γραµµές.

[…] Η θέση της κυβέρνησης, τουλάχιστον αυτό που παρουσιάστηκε στη Βουλή από τον υπουργό κ. Μουσουρούλη, µε τη δηµοπράτηση ζωνών εκµετάλλευσης, οδηγεί µαζί µε την πρόταση του για τα λιµάνια, σε δηµιουργία ιδιωτικών µονοπωλίων σε µεγάλες περιοχές της νησιωτικής Ελλάδας. Άλλωστε µε τις περικοπές των κονδυλίων των επιδοτούµενων γραµµών κατά 18 εκατ µέσα από τον προϋπολογισµό, οδηγούµαστε σε περαιτέρω µειώσεις δροµολογίων, συγχωνεύσεις γραµµών κλπ.

Η δική µας πρόταση εστιάζεται στα παρακάτω σηµεία:

– Ενιαίο Κέντρο Σχεδιασµού, Παρακολούθησης και Ελέγχου των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και βεβαίως όλου του µεταφορικού έργου, από – προς τα νησιά και µεταξύ τους.

  • Καθοριστική συµµετοχή της Αυτοδιοίκησης Περιφερειακής και Δηµοτικής στο σχεδιασµό των δροµολογίων της ενδοεπικοινωνίας.
  • Σύσταση Δηµόσιου – Κοινωνικού Φορέα Ακτοπλοΐας, που κατά τα πρότυπα των σκανδιναβικών χωρών, είτε ως αµιγώς δηµόσιος, είτε σε συνεργασία µε την τοπική αυτοδιοίκηση, θα αναλάβει κυρίως τη διαχείριση των “άγονων” γραµµών.
  • Η Ε.Ε. έχει αποδεχθεί να χρηµατοδοτήσει Κοινοπραξίες µε τη συµµετοχή του Δηµοσίου, οι οποίες µπορούν να αγοράσουν ή να κατασκευάσουν πλοία σε ελληνικά ναυπηγεία (π.χ. Νεώριο). Να µελετηθεί η κατασκευή πλοίων µε χρήση ΑΠΕ.
  • Θεσµοθέτηση του Μεταφορικού Ισοδύναµου για καθορισµό τιµών ισοδύναµων µε την αντίστοιχη µεταφορά στην ηπειρωτική Ελλάδα. Ακόµα αναµένουµε τα πορίσµατα µελέτης για το Μεταφορικό Ισοδύναµο, που το υπουργείο µάς είχε υποσχεθεί ότι θα ήταν έτοιµα από το τέλος του Αυγούστου.
  • Επανασύσταση της Ρυθµιστικής Αρχής Θαλάσσιων Επικοινωνιών, που ενώ θεσµοθετήθηκε µε τον Ν. 2932/01, καταργήθηκε ουσιαστικά πριν λειτουργήσει.
  • Δηµόσια παρέµβαση στην αγορά των καυσίµων και προσπάθεια εξορθολογισµού των τιµών.
  • Απόκρουση των αντεργατικών σχεδίων και µέτρων και κατοχύρωση των οικονοµικών και εργασιακών δικαιωµάτων των ναυτεργατών µέσα από συλλογικές συµβάσεις εργασίας.
  • Χάρτα των δικαιωµάτων των επιβατών. Δηµιουργία ηλεκτρονικού συστήµατος κράτησης και ενηµέρωσης των εισιτηρίων».

Το ΚΚΕ

Ο συνδυασµός «Λαϊκή Συσπείρωση Νοτίου Αιγαίου» που εκπροσωπεί το ΚΚΕ αρκετές φορές έχει συµµετάσχει σε κοινές προτάσεις µε τις άλλες παρατάξεις του συµβουλίου για θέµατα τοπικού ενδιαφέροντος για τα οποία επικρατούν αντικειµενικές παραδοχές. Με άλλα λόγια, δεν είναι σωστό να νοµίζει ο αναγνώστης ότι ο συγκεκριµένος συνδυασµός ακολουθεί τη γραµµή ΚΚΕ που υπάρχει για τα πανελλαδικού ενδιαφέροντος θέµατα, όπως εµφανίζονται περιστασιακά από τα πλάνα της Βουλής, από τα οποία ο πολίτης οδηγείται – πολλές φορές άδικα – στο να καταλάβει ότι το κόµµα λέει πάντα όχι σε όλα.

Όµως για το συγκεκριµένο θέµα η στάση του συνδυασµού ήταν σαφώς διαχωρισµένη από αυτή των άλλων συνδυασµών και µάλιστα, από την αρχή του συµβουλίου. Η θέση τεκµηριώθηκε µε βάση τη στάση της διοίκησης Γ. Μαχαιρίδη και των άλλων παρατάξεων σε σχέση µε προηγούµενη απόφαση για συναφές θέµα. Το κείµενο που ακολουθεί αποτελεί τις θέσεις που εκφράστηκαν από τη συγκεκριµένη παράταξη:

«[…] Δόθηκε για µιά φορά ακόµα ρεσιτάλ υποκρισίας από την Περιφερειακή Αρχή. Ενώ στο προηγούµενο Περιφερειακό Συµβούλιο είχαν προτείνει και ψηφίσει κείµενο εναντίον της ιδιωτικοποίησης των λιµανιών και των µαρίνων των νησιών που ήδη βρίσκονται στον δρόµο του ξεπουλήµατος, βγάζοντας «επαναστατικές κορώνες», στις 26|11 ήρθαν µε πρόταση ιδιωτικοποίησης όλων των λιµανιών µικρών και µεγάλων νησιών του Ν.Αιγαίου. Η πολιτική τους πλήρως εναρµονισµένη µε τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της κεντρικής εξουσίας ήταν και είναι ταγµένη στην υπεράσπιση των συµφερόντων των εφοπλιστών. Όπως άλλωστε και των παρατάξεων που στηρίζονται από τις δυνάµεις της Ν.Δ. και του ΣΥΡΙΖΑ. Κατέληξαν όλοι σε κοινό ψήφισµα φαρσοκωµωδία εις βάρος των λαϊκών συµφερόντων και παρέπεµψαν την τελική πολιτική γραµµή στην στηµένη διαβούλευση του Υπουργείου µε τις προαποφασισµένες πολιτικές επιλογές.

Oι εκλεγµένοι περιφερειακοί σύµβουλοι του ΚΚΕ µε τη «ΛΑΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ» κατέθεσαν ξεχωριστό ψήφισµα µε το πλαίσιο πάλης που αποφάσισαν Εργατικά Κέντρα, Σωµατεία και άλλοι µαζικοί φορείς του Αιγαίου, στην ευρεία σύσκεψη που έκαναν στον Πειραιά, στις 10 Νοέµβρη 2012, µε θέµα «Εξελίξεις στην Ακτοπλοΐα, τη Ναυπηγοεπισκευαστική βιοµηχανία και τα λιµάνια.

Διεκδικητικό ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΙΤΗΜΑΤΩΝ
της πρωτοβουλίας:

Ενιαίος, δηµόσιος φορέας ακτοπλοϊκών και αεροπορικών συγκοινωνιών, που θα λειτουργεί µε κριτήριο την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών των νησιών και γενικότερα του λαού µας και όχι το κέρδος των εφοπλιστών.
Πλοία σύγχρονα και ασφαλή, αξιοποιώντας και διεύρυνση της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας, που θα υπηρετεί πρώτα και κύρια τις κοινωνικές ανάγκες, για θαλάσσιες µεταφορές, µε διασφάλιση της δουλειάς των ναυτεργατών µε συγκροτηµένα δικαιώµατα (ΣΣΕ, Κοινωνική Ασφάλιση, συνδικαλιστική οργάνωση) και βελτίωση – κατοχύρωση των δικαιωµάτων τους. Όχι στην άρση του Καµποτάζ.
Απρόσκοπτη και τακτική σύνδεση (ακτοπλοϊκή και αεροπορική) των νησιών µας µεταξύ τους και µε την ηπειρωτική Ελλάδα.
Ουσιαστική µείωση των ναύλων µεταφοράς επιβατών – οχηµάτων – εµπορευµάτων, χωρίς η µείωση να αντισταθµιστεί µε επιδοτήσεις ή µε άλλους τρόπους στον Κρατικό Προϋπολογισµό. Κατάργηση των φόρων στα αεροδρόµια και λιµάνια.
Δωρεάν εισιτήρια για τους άνεργους, ειδικές τιµές για ευαίσθητες κοινωνικές οµάδες (συνταξιούχοι, ΝΑΤ, πολύτεκνοι, φοιτητές, φαντάροι, ΑΜΕΑ).
Βελτίωση των λιµενικών εγκαταστάσεων ορισµένων νησιών – µε ευθύνη του κράτους – που σήµερα είναι σε απαράδεκτη κατάσταση.
Καµία παραχώρηση λιµανιών, αεροδροµίων, µαρίνων, νησιών, βραχονησίδων σε ιδιώτες.
Κατάργηση των νόµων για την ιδιωτικοποίηση της ναυτικής εκπαίδευσης. Άµεση, έκτακτη χρηµατοδότηση για τις ανάγκες των ΑΕΝ, επαναφορά της σίτισης, της κάρτας µειωµένου εισιτηρίου (πάσο) των σπουδαστών και εξασφάλιση της ναυτολόγησης για τα εκπαιδευτικά ταξίδια. Βελτίωση των όρων εκπαίδευσης των ναυτικών ΕΠΑΛ, κάλυψη όλων των υλικοτεχνικών υποδοµών.
Πάλη για ένα ενιαίο δηόσιο φορέα της ναυπηγοεπισκευαστικής βιοµηχανίας, ο οποίος θα στηρίζει και θα συνεργάζεται µε τους αντίστοιχους φορείς στις µεταφορές, στην ενέργεια, στη µεταποίηση. Για να εξασφαλιστεί η πλήρης σταθερή εργασία, η προστασία του περιβάλλοντος, η υγεία των εργαζοµένων, η κάλυψη των αυξανόµενων λαίκών αναγκών, µε κεντρικά σχεδιασµένη χρησιµοποίηση και ανάπτυξη των σηµερινών υποδοµών των ναυπηγείων».

Συμπέρασμα

Με τις παραπάνω απόψεις (παρατάξεων Περιφερειακού Συµβουλίου και Υπουργείου Ναυτιλίας ) και υπό τα δεδοµένα της ανάλυσης που κάναµε στις πρώτες παραγράφους του κειµένου, µπαίνουµε στο µήνα Δεκέµβριο. Κατά τον οποίο θα προετοιµαστούν τα δεδοµένα για εκείνα που θα µπορέσουν να κερδίσουν οι εκπρόσωποι των νησιωτών από την εφαρµογή των µνηµονιακών πολιτικών και στην ακτοπλοΐα.