Η «ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε» αλλάζει χέρια | τι γίνεται με τα έργα των νησιών; | Ερώτηση στη Βουλή από ΣΥΡΙΖΑ

Ανησυχία έχει προκληθεί στους Δήμους των Κυκλάδων η πληροφορία ότι η εταιρεία ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων «ΕΓΝΑΤΙΑ Α. Ε» η οποία όμως μέχρι σήμερα έχει μία μετοχή η οποία ανήκει στο δημόσιο, έχει ενταχθεί στον φορέα που επιμελείται τις αποκτρατικοποιήσεις. Αυτό σημαίνει ότι δεν εποπτεύεται άμεσα από το Υπουργείο Υποδομών, αλλά από την εταιρεία αποκρατικοποιήσεων.
Θυμίζουμε ότι η εταιρεία αυτή έχει αναλάβει την κατασκευή 77 έργων στα νησιά μας και συνεπώς, δεν γνωρίζει κανείς, αν η μεταβολή (και οποιαδήποτε νέα π.χ η εύρεση ιδιώτη αγοραστή) θα επιδράσει αρνητικά στην ταχεία εξέλιξη των έργων.
Ειδικά η Αντίπαρος έχει κάθε λόγο να ανησυχεί, διότι η εταιρεία θα διαχειριστεί ένα πολύ σπουδαίο έργο, αυτό της κατασκευής των νέων υποδομών του αποχετευτικού συστήματος του νησιού. Για το θέμα δεν έχει υπάρξει καμία ανακοίνωση από το Δήμο Αντιπάρου προς το παρόν.

Ωστόσο, το θέμα ανέδειξε με σχετική ερώτηση βουλευτών του στη Βουλή ο ΣΥΡΙΖΑ. Παρατίθεται το πλήρες κείμενο της ερώτησης στη συνέχεια (Α), ενώ παραθέτουμε ακόμα δύο ερωτήσεις (Β) και (Γ) που αφορούν τις Κυκλάδες τις οποίες κατέθεσε τις τελευταίες ημέρες στη Βουλή το ίδιο κόμμα:


Α) Προς τους κ. Υπουργούς:

  • Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
  • Οικονομικών

Θέμα: Θα υλοποιηθούν τα έργα που έχουν ανατεθεί στην εταιρεία «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε» μετά την υπαγωγή της στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) στα Δωδεκάνησα και στις Κυκλάδες;

Στο πλαίσιο του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012 -2015 και των ευρύτερων ιδιωτικοποιήσεων – αποκρατικοποιήσεων, καθώς και της διυπουργικής απόφασης (αρ. ΦΕΚ 2501/4-11-2011), φέρεται να  υπογράφηκε σύμβαση μεταξύ του Υπουργού Οικονομικών και του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου  (ΤΑΙΠΕΔ) στις 30/11/2011, σύμφωνα με την οποία παραχωρούνται στο Ταμείο αυτό τα δικαιώματα του ελληνικού δημοσίου άσκησης ψήφου επί ποσοστού 100% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε». (η περιγραφή που προηγήθηκε προκύπτει από την προαναφερθείσα διυπουργική απόφαση, καθώς η ίδια η σύμβαση δεν έχει δημοσιοποιηθεί).

Αυτό ουσιαστικά σημαίνει, ότι η εποπτεία της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε» έχει μεταβιβαστεί από το ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ. στο Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ. για το σύνολο των δραστηριοτήτων της εταιρείας, οι οποίες είναι πολύπλευρες και, εκτός από τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού, περιλαμβάνουν και την διαχείριση μελετών και κατασκευών δημόσιων έργων, καθώς και την παροχή υπηρεσιών Συμβούλου στο σύνολο του ελλαδικού χώρου και στα Βαλκάνια.

Μεταξύ των τελευταίων συγκαταλέγεται και η μελέτη και κατασκευή 77 έργων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, εκ των οποίων τα εικοσιδύο (22) αποσκοπούσαν κυρίως στη στήριξη των πλέον απομακρυσμένων και μικρών νησιών των Δωδεκανήσων και των Κυκλάδων. Σημειωτέον ότι τα συγκεκριμένα έργα ανατέθηκαν με Κ.Υ.Α. από την προηγούμενη Κυβέρνηση με απευθείας ανάθεση στην εταιρεία «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε», τρεις (3) μήνες πριν από την εφαρμογή του «Καλλικράτη».

Το γεγονός αυτό έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία και προβληματισμό σε παράγοντες της τοπικής αυτοδιοίκησης στα Δωδεκάνησα και στις Κυκλάδες, και κυρίως στα μικρά νησιά, δεδομένου ότι δεν είναι κανείς σε θέση να διαβεβαιώσει αν η νέα της διοίκηση θα δεσμευτεί για την υλοποίηση των υπεσχημένων έργων με βάση τις συμβάσεις και τις συμφωνίες που έχουν υπογραφεί.

Την ανησυχία αυτή επιτείνει βέβαια και το γεγονός των καταγγελιών του προσφάτως αποβιώσαντος Δημάρχου Τήλου Τάσου Αλιφέρη. Ο Τ.Αλιφέρης  είχε καταγγείλει, μεταξύ άλλων, ότι  ο κατάλογος των έργων που ανέλαβε να διαχειριστεί την 28η Ιουλίου 2006 η «Εγνατία Οδός ΑΕ» και επρόκειτο να υλοποιηθούν με την επιχορήγηση των 17,2 εκατ. ευρώ, οριστικοποιήθηκε ένα χρόνο μετά την έκδοση της σχετικής ΚΥΑ (24.04.2007) και το χρονοδιάγραμμα δεν ήταν ρεαλιστικό, καθώς σε 15 μήνες, έπρεπε να μελετηθούν, αδειοδοτηθούν, δημοπρατηθούν και εκτελεσθούν τα έργα της συνολικής επιχορήγησης. Αυτό συνεπαγόταν  απώλεια 17 εκατ. ευρώ που προορίζονταν για την ανάπτυξη των μικρών νησιών, μεταξύ των οποίων και της Τήλου.

Με βάση τα παραπάνω
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί

1) Ποια μέτρα προτίθεται να λάβει άμεσα η παρούσα Κυβέρνηση προκειμένου να υλοποιηθούν στο ακέραιο τα έργα υποδομής που έχει μεταξύ άλλων αναλάβει η εταιρεία «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε» στην περιοχή του Νότιου Αιγαίου με ΚΥΑ της προηγούμενης και αποσκοπούσαν στη στήριξη ιδιαίτερα των μικρών νησιών των Δωδεκανήσων και των Κυκλάδων;

2) Προτίθεται να προβεί σε νομοθετική ρύθμιση, προκειμένου να επανέλθει η εποπτεία της εταιρείας στον φυσικό της φορέα, το ΥΠΥΜΕΔΙ και να υλοποιηθούν απρόσκοπτα τα έργα συνολικού προϋπολογισμού 2δισ. ευρώ που έχει αναλάβει η εταιρεία για την επόμενη τριετία και να μην χαθούν πολύτιμα κονδύλια του ΕΣΠΑ;

Οι ερωτώντες βουλευτές
Θοδωρής Δρίτσας
Δημήτρης Παπαδημούλης

 

Β) Προς τον κ. Υπουργό

Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων

Θέμα: Σχετικά με την εφαρμογή του Μέτρου 313 «Ενθάρρυνση τουριστικών δραστηριοτήτων»  του Άξονα 3 «Ποιότητα ζωής στις αγροτικές περιοχές και διαφοροποίηση της αγροτικής παραγωγής» του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2007-2013.

Τον Ιούλιο του 2010 προκηρύχτηκε  το Μέτρο 313 «Ενθάρρυνση τουριστικών δραστηριοτήτων»  του Άξονα 3 «Ποιότητα ζωής στις αγροτικές περιοχές και διαφοροποίηση της αγροτικής παραγωγής» του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2007-2013.

Tο Μέτρο 313 «Ενθάρρυνση τουριστικών δραστηριοτήτων» χρηματοδοτείται από ιδιωτικούς πόρους και δημόσια δαπάνη. Η δημόσια δαπάνη αποτελείται από την εθνική συμμετοχή (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) και την κοινοτική συμμετοχή που αποτελεί το 72% της δημόσιας δαπάνης και καλύπτεται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ). Το σύνολο της δημόσιας δαπάνης για αυτή την πρόσκληση είναι 155 εκατομμύρια ευρώ. Η επιχορήγηση ανέρχεται σε ποσοστό 60% για Αν. Μακεδονία – Θράκη, Ήπειρο, Πελοπόννησο, Δυτική Ελλάδα και Νησιά Βορείου Αιγαίου, και ποσοστό 50% για τις υπόλοιπες περιοχές. Το υπόλοιπο ποσό μπορεί να καλυφθεί με ίδια συμμετοχή του επενδυτή ή και χρηματοδότηση από τράπεζα.

Οι αποφάσεις έγκρισης των επενδυτικών σχεδίων που εγκρίθηκαν αποστάλθηκαν στους επενδυτές τέλος του 2011. Οι περισσότεροι από αυτούς έχουν ξεκινήσει την υλοποίηση των επενδύσεων με ίδια κεφάλαια.
Επειδή, οι τράπεζες δεν δανειοδοτούν / χρηματοδοτούν τις επενδύσεις μέχρι την ολοκλήρωσή τους, εντός τον χρονοδιαγραμμάτων που προβλέπονται από τις εγκριτικές αποφάσεις

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

Ποια θα είναι η ροή των ελέγχων (μετά τις αιτήσεις ελέγχου από τους επενδυτές); Θα ανταποκριθούν οι υπηρεσίες του υπουργείου σύντομα ή θα μεσολαβήσουν αρκετοί μήνες ελέγχου με συνέπεια οι επενδυτές να μην μπορούν να ολοκληρώσουν τις επενδύσεις εντός χρονοδιαγράμματος.

Σε πόσο χρονικό διάστημα μετά τον έλεγχο θα αποδοθεί η επιδότηση στους επενδυτές; Κινδυνεύουν τα εγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια να μην χρηματοδοτηθούν; Είτε λόγω της οικονομικής κρίσης, είτε άλλων αιτιών;

Η ερωτώσα βουλευτής:
Ευαγγελία Αμμανατίδου – Πασχαλίδου

 

 

Γ) Προς τον κ. Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας

Θέμα: Η Θηρασιά απειλείται με ακτοπλοϊκό αποκλεισμό

Μετά την κατάρρευση των αποτελεσμάτων του μειδοτικού διαγωνισμού για την εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών Συμβάσεων Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας μέχρι 31/10/2012 η σύνδεση μεταξύ Θήρας και Θηρασιάς εκτελείται μόνο από το πλοίο Ε/Γ-Δ/Ρ «ΘΗΡΑΣΙΑ ΙΙ» που συνδέει το Αμμούδι της Οίας Θήρας με τη Θηρασιά, ενώ διακόπηκε η διασύνδεση μεταξύ Αθηνιού και Θηρασίας με ενδιάμεσους σταθμούς το Αμμούδι και τα Φηρά που εκτελούσε μέχρι πρότινος το Ε/Γ-Ο/Γ ΝΗΣΟΣ ΘΗΡΑΣΙΑ.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη ο δήμος Θήρας επεξεργάζεται προτάσεις για την άρση του αδιεξόδου. Επειδή η κατάσταση αυτή οδηγεί τη Θηρασιά σε απομόνωση και επειδή η γραμμή αυτή εξυπηρετεί απόλυτα τόσο τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Θηρασιάς, όσο και το Δήμο Θήρας λόγω της μετακίνησης του απορριμματοφόρου του Δήμου,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

Θα μεριμνήσει για την επανάληψη του διαγωνισμού με αξιοποίηση και των ρεαλιστικών προτάσεων του Δήμου Θήρας, έτσι ώστε το μικρό νησί της Θηρασιάς να μην καταδικαστεί σε απομόνωση;

Ο ερωτών βουλευτής
Θοδωρής Δρίτσας