Η Συνεδρίαση στη Σύρο του Περιφερειακού Συμβουλίου Νοτίου Αιγαίου


Από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου δόθηκαν στη δημοσιότητα οι θέσεις του Περιφερειάρχη για κάποια θέματα που συζητήθηκαν στο τελευταίο Περιφερειακό Συμβούλιο της 30/5. Ακολουθεί το σχετικό κείμενο και τα κείμενα άλλων συνδυασμών:

Σχετικά με το ναυάγιο του Sea Diamond ο Περιφερειάρχης ξεκαθάρισε πως “η Περιφέρεια στηρίζει τον αγώνα των κατοίκων της Σαντορίνης” και έκανε λόγω για παγκόσμιο θέμα και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπιστεί. Σχετικά με την πορεία του ναυπηγείου Νεωρίου, θέμα το οποίο συζητήθηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο, ο Περιφερειάρχης κ. Γιάννης Μαχαιρίδης είπε ότι πρέπει να ζητηθεί ομόφωνα να παραμείνει “εν ζωή” το Νεώριο στέλνοντας σαφές μήνυμα στην κυβέρνηση να αποδείξει έμπρακτα τη στήριξη στα ναυπηγεία Νεωρίου.


Ο Περιφερειάρχης πρότεινε, μεταξύ άλλων, τα πλοία που εξυπηρετούν το Νότιο Αιγαίο να πραγματοποιούν τις επισκευές τους στα Ναυπηγεία Νεωρίου. Ειδικότερα πρότεινε να υποχρεωθούν οι πλοιοκτήτριες εταιρείες που δρομολογούν πλοία σε επιδοτούμενες από το κράτος γραμμές, να επισκευάζουν τα πλοία τους στο Νεώριο.

Η ανακοίνωση του συνδυασμού της μειοψηφίας «Λαϊκή Συσπείρωση Νοτίου Αιγαίου» για τη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου
Στην 7η συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου που πραγματοποιήθηκε στην Σύρο  στις 30 Μάη οι παρεμβάσεις των συμβούλων της Λαϊκής Συσπείρωσης Νοτίου Αιγαίου  στάθηκαν :
Α. Για το θέμα των υδατοκαλλιεργειών:
Με αφορμή  την γνωμοδότηση για την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις Υδατοκαλλιέργειες  ( ΕΠΧΣΑΑ ) – δηλαδή το «εργαλείο» που δημιουργεί η κυβέρνηση για την παράδοση των θαλάσσιων «φιλέτων» στο μεγάλο κεφάλαιο της ιχθυοκαλλιέργειας, η επικεφαλής του συνδυασμού της  Λαϊκής Συσπείρωσης Νοτίου Αιγαίου  Λίλα Καφαντάρη τόνισε :
Η Λαϊκή Συσπείρωση θεωρεί ότι η πολιτική της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, σύμφωνη με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι πολιτική που ευνοεί προκλητικά το μεγάλο κεφάλαιο στον χώρο της ιχθυοκαλλιέργειας , σε βάρος τόσο των ψαράδων, των ίδιων των εργαζομένων , των καταναλωτών   όσο και του περιβάλλοντος. Είναι τελείως διαφορετικό πράγμα η χωροθέτηση των υπαρχόντων ιχθυοκαλλιεργειών και άλλο η δημιουργία των Περιοχών Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών ( ΠΟΑΥ) που δεσμεύουν τεράστιο θαλάσσιο χώρο υπέρ των μεγαλοεπιχειρηματιών, αποτελούν εστίες ρύπανσης   και διώχνουν τους ψαράδες από τον φυσικό τους χώρο. Είναι επιστημονικά γνωστό ότι  ένας  κλωβός ιχθυοκαλλιέργειας δημιουργεί ρύπανση  αντίστοιχη πληθυσμού δέκα  χιλιάδων κατοίκων  – χωρίς να υπολογιστεί η διατροφική υποβάθμιση λόγω της συγκέντρωσης μεγάλων πληθυσμών ψαριών, του τρόπου διατροφής  κ.λ.π. – πρακτικών που υποτάσσουν περιβάλλον και υγεία των εργαζομένων στις επιταγές του κέρδους.   Δεν είναι τυχαίο που οι κυβερνήσεις του δικομματισμού και η Ευρωπαϊκή Ένωση των τεράστιων και επαναλαμβανόμενων
διατροφικών σκανδάλων
, για χρόνια επιδοτούν την απομάκρυνση των ψαράδων από την θάλασσα και το σπάσιμο των καϊκιών…

Δεν είναι επίσης τυχαίο που, με νόμο προηγούμενης κυβέρνησης  του ΠΑΣΟΚ, οι εργάτες των ιχθυοκαλλιεργειών έχουν περάσει από το ΙΚΑ στον ΟΓΑ με άμεσο αποτέλεσμα  την κάθετη μείωση των συντάξεων και καλύψεων.
Για την Λαϊκή Συσπείρωση, απαιτείται ριζικά διαφορετική πολιτική με κεντρικό σχεδιασμό και γνώμονα την κάλυψη των διατροφικών αναγκών του Λαού, ισόρροπη
ανάπτυξη της παραδοσιακής αλιείας και της ιχθυοκαλλιέργειας με σεβασμό στο περιβάλλον.
Β. Για το θέμα του Νεωρίου :
Η εισήγηση της πλειοψηφίας  που τελικά εγκρίθηκε από τις παρατάξεις του ΠΑΣΟΚ, του ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ και των Οικολόγων, κινελιται  στα γνωστά πλαίσια που θέτει η επιχείρηση και ο εργοδοτικός συνδικαλισμός, δηλαδή στην ενίσχυση με κρατικές παραγγελίες της επιχείρησης  προκειμένου, δήθεν, να μην απολυθούν εργαζόμενοι. Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και το ψήφισμα της παράταξης της ΝΔ.
Όλοι αυτοί είναι συνένοχοι στο παιχνίδι που παίζεται  σε βάρος των εργαζομένων του Νεωρίου και του κλάδου της ναυπηγοεπισκευής αλλά και των συμφερόντων συνολικά των λαϊκών στρωμάτων. Είναι συνένοχοι στο  τεράστιο σκάνδαλο διαρκείας των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της Ν.Δ. , των εφοπλιστών και της Ε.Ε., όπου τα ναυπηγεία της χώρας  ξεπουλήθηκαν από τις κυβερνήσεις τουδικομματισμού, με την συνενοχή των αντίστοιχων ξεπουλημένων συνδικαλιστικώνηγεσιών, δήθεν για να μην επιβαρύνεται ο λαός, ενώ «προικοδοτούνται» αδρά από τον κρατικό προϋπολογισμό παρότι ιδιωτικά …
Όπως πρόσφατα κατήγγειλαν τα ταξικά  σωματεία του μετάλλου και η Λαϊκή Συσπείρωση Σύραςσεσειρά επαφών στην Αθήνα η  εργοδοτικήπλειοψηφία της ΓΣΕΕ , λειτουργώντας σαν ατζέντης της γαλλικής πολυεθνικής  DCNS  ζήτησε από την κυβέρνηση ναπροχωρήσει την έναρξη του προγράμματος φρεγατών FREMM ύψους 3,5 διςευρώ, προκειμένου  η DCNS να αναθέσει υποκατασκευαστικό έργο στα Ναυπηγεία ύψους 27,2 εκατομμυρίων ευρώ και  να συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο των Ναυπηγείων Ελευσίνας με επένδυση 20 εκατομμύρια ευρώ !!! Αν προχωρήσει αυτή η συμφωνία, υποτίθεται ότι θα προχωρήσει και η υπόθεση των δεξαμενών του πολεμικού ναυτικού στο Νεώριο. Για αυτήν την υπόθεση κόπτεται η πλειοψηφία του  Π.Σ. όπως και η διοίκηση του εργοστασιακού σωματείου του Νεωρίου και φυσικά του εργατικού κέντρου Κυκλάδων.

Το ότι η εργοδοσία του Νεωρίου – ίδια με αυτή των ναυπηγείων της Ελευσίνας –  έχει ήδη δώσει δείγματα γραφής με την αίτηση πτώχευσης της Ελευσίνας , δεν τους λέει τίποτα….
Εμπαίζουν τους εργαζόμενους οι τοπικοί παράγοντες των κομμάτων του ευρω – μονόδρομου και οι εργοδοτικοί συνδικαλιστές , όταν ζητούν   «δίκαιη» μεταχείριση του επιχειρηματία από
την  κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, την κυβέρνηση  που ξεπούλησε το ναυπηγείο του Νεωρίου, το  Ναυπηγείο Σκαραμαγκά στην ADM, εταιρεία αραβικών συμφερόντων, χαρίζοντας 300 ακόμα εκατομμύρια ευρώ στην THYSSEN KRUPP  ( πηγή του σκανδάλου των υποβρυχίων) ιδιοκτήτρια μέχρι τότε του Ναυπηγείου, την κυβέρνηση που καταστρέφει    τη ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη στο Πέραμα,
την ίδια στιγμή που επιδοτεί τους  εφοπλιστές  με 8-10 δις ευρώ για να κατασκευάζουν τα καράβια τους στην Κίνα!!!

Παρά τα θολά νερά, περί αδικιών στην «ελεύθερη αγορά» (!) που δημιουργούν τα κόμματα του  ευρω – μονόδρομου και οι εργοδοτικοί συνδικαλιστές για να κρύψουν την συνενοχή τους, το μέλλον του Νεωρίου είναι  στενά  δεμένο με το μέλλον των άλλων Ναυπηγείων στη χώρα μας. Η Λαϊκή Συσπείρωση θεωρεί  ότι η Ναυπηγοεπισκευαστική Βιομηχανία  είναι  κλάδος στρατηγικής σημασίας για τη χώρα μας. Διαθέτει έμπειρους εργαζόμενους, τεχνογνωσία και σύγχρονες υποδομές που μπορούν, με προϋποθέσεις,  να καλύψουν τις εγχώριες ανάγκες στις μεταφορές, της ακτοπλοΐας , του Πολεμικού Ναυτικού προς όφελος του εργαζόμενου λαού.

Άμεση λύση προς όφελος των εργαζομένων είναι η επαναφορά των Ναυπηγείων  Σύρου και Ελευσίνας  σε κρατική ιδιοκτησία, με προοπτική την  ουσιαστική και ριζική
λύση, δηλαδή τη δημιουργία του ενιαίου αποκλειστικά δημόσιου φορέα Ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στα πλαίσια ενός ριζικά διαφορετικού δρόμου ανάπτυξης που θα υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες.

Η Λαϊκή Συσπείρωση Νοτίου Αιγαίου, καλεί τους εργαζόμενους και τον λαό της Σύρας, να μην πέσουν στην παγίδα που στήνουν η  εργοδοσία, τα κόμματα του ευρω – μονόδρομου και ο εργοδοτικός συνδικαλισμός.  Να αγωνιστούν να μην συρρικνωθεί το  ναυπηγείο του Νεώριου. Να μην απολυθεί κανένας εργαζόμενος, να μη μειωθούν οι μισθοί. Κυρίως όμως να αγωνιστούν, ώστε τα ναυπηγεία, όπως και τα καράβια και τα λιμάνια, να γίνουν Λαϊκή Περιουσία. Να περάσουν σε Ενιαίο Φορέα και κρατική ιδιοκτησία !

Γ. Για το θέμα του Sea Diamond : Όπως τόνισε ο σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης Β. Σιγάλας, περισσεύει η υποκρισία και ο εμπαιγμός σε βάρος του Λαού της Σαντορίνης αλλά και όλως των νησιωτών, όταν πάνω από τέσσερα χρόνια προκλητικής ανοχής στην εφοπλιστική ασυδοσία  των κυβερνήσεων, χθες της ΝΔ, σήμερα του ΠΑΣΟΚ, έρχεται η κυβερνητική πλειοψηφία ( μαζί με τους «πρόθυμους» ) του Περιφερειακού Συμβουλίου να συνδιοργανώσει συνέδριο για το πώς πρέπει να αντιμετωπίζονται παρόμοιες καταστάσεις !! Προφανώς η κυβέρνηση χρειάζεται την συμβολή των
τοπικών παραγόντων για νέα  κωλυσιεργία,  όταν σε απάντηση ερώτησης του ΚΚΕ στην Βουλή,  ο αρμόδιος υπουργός Θαλασσίων υποθέσεων δήλωσε ότι η αρμοδιότητα για το ναυάγιο ουσιαστικά ανήκει στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο και την Διεύθυνση Υδάτων της Περιφέρειας  ( !!!) και ότι δεν υπάρχουν χρήματα για την ανέλκυση. Μέχρι σήμερα ούτε για «τα μάτια του κόσμου» δεν έχει πραγματοποιηθεί μελέτη για την ανέλκυση….. Το κερασάκι στην τούρτα αποτέλεσε το δώρο της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ στον εφοπλιστή Λούη ύψους 19 εκατ. ευρώ από εργοδοτικές
εισφορές στο ΝΑΤ. Δεν είναι άλλωστε τυχαία η στιγμή  που ο περιφερειάρχης  επέλεξε για άλλη μια φορά τον ρόλο του εκπροσώπου της κυβέρνησης και των εφοπλιστών, προσπαθώντας να
θολώσει τα νερά «παίζοντας» με τα πορίσματα του Πολυτεχνείου Κρήτης  και του Κέντρου Θαλάσσιων Ερευνών για την επικινδυνότητα του ναυαγίου.

Η Λαϊκή Συσπείρωση Νοτίου Αιγαίου αρνήθηκε να συμπράξει  στο εμπαιγμό των νησιωτών και απαίτησε να παρθεί απόφαση για την άμεση ανέλκυση του ναυαγίου με ευθύνη της κυβέρνησης και χρέωση του εφοπλιστή. Με δεδομένη την στοίχιση κυβέρνησης και κομμάτων του ευρω- μονόδρομου  πίσω από τα συμφέροντα των εφοπλιστών είναι προφανές ότι την λύση μπορεί να την δώσει ο ανυποχώρητος αγώνας του λαού των νησιών μας όχι μόνο για την ανέλκυση του κουφαριού του Sea Diamond, αλλά και την «βύθιση»  της εφοπλιστόδουλης πολιτικής.

Δ. Για το θέμα της ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων Ανάφης και Χάλκης: Η επικεφαλής του συνδυασμού της  Λαϊκής Συσπείρωσης Νοτίου Αιγαίου  Λίλα Καφαντάρη τόνισε :
Είναι προφανές ότι με πρόσχημα την ένταξη του προγράμματος ως «πιλοτικό» στο αντίστοιχο Επιχειρησιακό πρόγραμμα ανοίγει ο δρόμος για την ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης
των απορριμμάτων και του επιπλέον χαρατσώματος των δημοτών.
Πόσο «πιλοτικό» είναι ένα πρόγραμμα που έχει ήδη εφαρμοστεί σε άλλα νησιά ; Ποιος θα το χρηματοδοτήσει μετά την πιλοτική του φάση; Η ίδια η προχειρότητα της εισήγησης, που εμμένει στην γνωστή λογική της διαχείρισης ( με άγνωστο κόστος μετά την «πιλοτική» περίοδο) αναδεικνύει τις σκοπιμότητες της πρότασης.   Δεν γίνεται καμία νύξη για έστω παρέμβαση στην πηγή του προβλήματος δηλαδή στην παραγωγή σκουπιδιών ( κατά κύριο λόγο συσκευασίες )   και μάλιστα με επιβλαβή υλικά που
παρουσιάζονται από την «αγορά», δηλαδή τους καπιταλιστές, ως «οικολογικά» καθώς όλα αφήνονται στην  «ελεύθερη αγορά»…

Είναι εξίσου προφανές ότι οι παρατάξεις και τα κόμματα της «αγοράς» και του ευρω- μονόδρομου αντιμετωπίζουν την διαχείριση των απορριμμάτων ως επικερδή δραστηριότητα για το κεφάλαιο και έτσι λειτουργούν. Είναι ακόμα περισσότερο προφανές στις μέρες της Φουκουσίμα ότι κέρδη και περιβάλλον δεν πάνε μαζί. Είναι τελικά δικαίωμα και υποχρέωση του λαού
να αγωνιστεί  και να επιβάλλει   οργάνωση της παραγωγής ( και των παραπροϊόντων της ) με βάση τις κοινωνικές ανάγκες  στις οποίες σημαντικότατη θέση κατέχει ο
σεβασμός στο περιβάλλον μακριά και σε αντίθεση με τις λογικές εμπορευματικοποίησης ακόμη και των απορριμμάτων.

 

Η ανακοίνωση του συνδυασμού της μειοψηφίας «Πολίτες Κόντρα στον Καιρό» για τη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου 

Στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου της 30/5/2011 που έγινε στη Σύρο, ο εκπρόσωπος της παράταξης μας Παύλος Χρυσαφίδης, τοποθετήθηκε στα παρακάτω θέματα:

  • Καταρχάς, σχετικά με τις Ερωτήσεις – Επερωτήσεις που είχαμε υποβάλει, δεν υπήρξε καμία απάντηση, διότι όπως εξηγήθηκε από τον πρόεδρο του Π.Σ. στην προηγηθείσα συνεδρίαση της Επιτροπής για τον Κανονισμό, αυτές θα απαντώνται γραπτά.

Σχετικά με τα θέματα της ημερήσιας διάταξης:
α) Επικύρωσε τα πρακτικά των προηγούμενων συνεδριάσεων και ζήτησε αυτά να δημοσιεύονται στο site της Περιφέρειας.
β) Συμφώνησε με την επιβεβαίωση της διαχειριστικής επάρκειας της Περιφέρειας και ζήτησε να υπάρξει ειδική συζήτηση για το ΕΣΠΑ σε επόμενο περιφερειακό συμβούλιο, δεδομένου ότι από 1/7 η συγκεκριμένη αρμοδιότητα θα περάσει στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση Ν. Αιγαίου. Επιπλέον είναι ανάγκη να ενημερωθεί το περιφερειακό συμβούλιο, αφού πρόσφατα έγινε στη Σύρο συνάντηση με συμμετοχή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου της διαχειριστικής αρχής, δημάρχων κλπ.
γ) Σχετικά με την εφαρμογή του προγράμματος ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων στα δύο  νησιά Ανάφη και Χάλκη, τόνισε ότι πράγματι αυτό εμπεριέχει πρωτοποριακές δράσεις, που εφόσον πετύχουν θα πρέπει να αποτελέσουν και πρότυπο για τα υπόλοιπα νησιά και κυρίως για τα μικρά. Επεσήμανε όμως τα παρακάτω δύο σημεία: 1) Οι πλαστικές βιοαποδομήσιμες (βιοδιασπώμενες) σακούλες που θα διατεθούν στα σπίτια για την ανακύκλωση, να μην είναι πλαστικές αλλά πραγματικά βιοδιασπώμενες από πατάτα ή καλαμπόκι (το νομαρχιακό συμβούλιο Κυκλάδων είχε υιοθετήσει παλαιότερα σχετική πρότασή μας για χρήση αυτού του τύπου σακούλας, ξεκινώντας από τις ανάγκες της νομαρχίας, η οποία όμως δεν υλοποιήθηκε ποτέ). 2) Η μεταφορά των ανακυκλώσιμων υλικών μέσω εταιρείας ανακύκλωσης, πρέπει να διασφαλιστεί μέσω σύμβασης που δεν θα μπορεί να αθετηθεί, διότι μέχρι σήμερα έχει παρατηρηθεί πολλές φορές το φαινόμενο να παραμένουν τα υλικά χωρίς μεταφορά για μεγάλο χρονικό διάστημα,  λόγω αφερεγγυότητας των εταιρειών που είχαν αναλάβει το συγκεκριμένο έργο. Επίσης, προκειμένου να εμπεδώσουν οι πολίτες τη σημασία της ανακύκλωσης, πρότεινε η περιφέρεια να πρωτοπορήσει και ό,τι χαρτί χρησιμοποιεί (φωτοτυπίες, ντοσιέ, έντυπα, εκδόσεις, κλπ.) να είναι ανακυκλωμένο.

δ) Καταψήφισε τη μελέτη για το χωροταξικό σχεδιασμό για τις υδατοκαλλιέργειες με το σκεπτικό ότι αυτή βασίζεται στη λογική πώς η αλιεία να μην επηρεάσει την ιχθυοκαλλιέργεια, ενώ όπως τόνισε, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της χώρας μας (εκτεταμένο δίκτυο ακτογραμμών, σχηματισμός πολλών κόλπων,  όχι μεγάλα βάθη, πλούσιος βυθός με βραχώδη υφή, πολλά ρεύματα και καλή οξυγόνωση της θάλασσας,  ενδιαφέρουσα μέση θερμοκρασία των νερών, πλούσια βιοποικιλότητα, κλπ.), αποκτά ιδιαίτερη σημασία για την ανάπτυξη της χώρας η αλιεία και ειδικά η παράκτια, ως παραδοσιακός κλάδος του πρωτογενή τομέα, κάτι που σχετίζεται απόλυτα με την διαβίωση μεγάλης μερίδας πληθυσμού και κυρίως με την γενικότερη κοινωνική της διάσταση, αφού αφορά την δυνατότητα
πρόσβασης από πλευράς διατροφής σε φθηνές και πλούσιες πηγές πρωτεΐνης. Άρα, το λογικό και ζητούμενο θα ήταν πώς η ιχθυοκαλλιέργεια δεν θα επηρεάσει την αλιεία και όχι το αντίστροφο. Επιπλέον τόνισε ότι με τη μελέτη αυτή, επιλέγεται ως μοντέλο χωροθέτησης αυτό της «συγκέντρωσης-συγκεντροποίησης» των μονάδων και περιορίζονται οι δυνατότητες ανάπτυξης των μικρών –μεμονωμένων και σε διασπορά.
Αυτό το μοντέλο εν δυνάμει μπορεί να αποτελέσει μεγαλύτερη πηγή περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, υπονομεύει την ισόρροπη ανάπτυξη επιμέρους περιοχών αφού η παρουσία μεγάλων πάρκων ιχθυοκαλλιέργειας δημιουργεί μονοσήμαντη εξάρτηση από έναν τομέα της οικονομίας και δημιουργεί ευθέως μεγάλη αντιπαράθεση χρήσεων γης, διευκολύνει τους μεγάλους επιχειρηματικά παίκτες και ανοίγει τον δρόμο στην εξαφάνιση των μικρών παραγωγών και στην οικονομική συγκέντρωση στα χέρια λίγων.  Τέλος επεσήμανε ότι το μέλλον πάντως  δεν είναι η ιχθυοκαλλιέργεια, αλλά η τόνωση των θαλάσσιων αλιευτικών αποθεμάτων, που τα τελευταία χρόνια μειώνονται δραματικά. Και είναι απορίας άξιο γιατί η Περιφέρεια δεν διαμαρτυρήθηκε για την πρόσφατη υπουργική απόφαση, όπου ενώ σε
όλη την Ελλάδα οι μηχανότρατες θα μπορούν να αλιεύουν σε απόσταση 1 ½ μίλι από τις ακτές, στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα ισχύει το 1 μίλι. Επίσης απευθυνόμενος στον Πρόεδρο, τόνισε ότι θα ήταν σκόπιμο σε αυτό το θέμα να είχαν κληθεί -όπως προβλέπεται από τον κανονισμό –  και εκπρόσωποι της παράκτιας αλιείας.

ε) Συμφώνησε με τη διοργάνωση συνεδρίου για το Sea Diamond, αλλά επεσήμανε και στηλίτευσε την εγκληματική αδράνεια και την ανικανότητα του κράτους, αλλά και τη διαπλοκή των επιχειρηματικών συμφερόντων που έχουν αφήσει κυριολεκτικά το οικοσύστημα της Καλντέρας στα χέρια του Θεού και της τύχης. Η κυβέρνηση αρνούμενη να αναλάβει τις ευθύνες της, δήλωσε ήδη δια του αρμόδιου υπουργού της ότι δεν υπάρχουν χρήματα για την ανέλκυση. Έτσι μία οικολογική βόμβα επικείμενης καταστροφής αγνώστων διαστάσεων, εξακολουθεί να βρίσκεται στην Καλντέρα της Θήρας. Είναι στοιχειώδης υποχρέωση του κράτους ( άρθρο 24 του συντάγματος και Ευρωπαϊκή νομοθεσία) να αντιμετωπιστεί άμεσα το ναυάγιο που για 5 χρόνια οι Θηραίοι και άλλοι πολίτες αγωνίζονται να ανελκυστεί. Πέρα λοιπόν από το συνέδριο, η ανέλκυση του Sea Diamond πρέπει να είναι ο μόνος αδιαπραγμάτευτος στόχος που δεν επιδέχεται εκπτώσεις.

στ) Υποστήριξε κοινό ψήφισμα με την πλειοψηφία και τον Οικολογικό Άνεμο στο θέμα του ναυπηγείου του Νεωρίου αφού πρώτα επεσήμανε ότι το θέμα αυτό συζητείται στο Π.Σ. γιατί είναι πλέον προφανές ότι μόνες οι διαρκείς μαυρογιαλούρικες “υποσχέσεις” και “δεσμεύσεις” εκ μέρους κυβερνητικών στελεχών, ούτε θέσεις εργασίας διασφαλίζουν, ούτε ουσιαστικές πολιτικές ανάπτυξης της ναυπηγικής βιομηχανίας προωθούν. Καλές είναι οι αναθέσεις επισκευών πυροσβεστικών σκαφών και πλωτών δεξαμενών, και βέβαια να γίνουν, αλλά προφανώς δεν φτάνουν. Η λύση δεν μπορεί θα δοθεί μέσα από κοντόφθαλμους σχεδιασμούς άμεσης μεν αλλά βραχύβιας απόδοσης και αποτελεσματικότητας, αλλά μόνο μέσα από έναν συνολικό σχεδιασμό ανασυγκρότησης και παραγωγικής ανάπτυξης της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας. Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις κοινοτικών στελεχών, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει την κατασκευή πλοίων, εφόσον υπάρξουν κοινοπρακτικά σχήματα στα οποία θα έχει συμμετοχή το Ελληνικό Δημόσιο, στα πλαίσια βέβαια ενός εθνικού και περιφερειακού σχεδιασμού, κάτι το οποίο θα συνέβαλε καθοριστικά στα κρίσιμα προβλήματα της ακτοπλοϊας. Το γεγονός ότι δεν υπήρξε καμία τέτοια διεκδίκηση, π.χ. για το Νεώριο, έρχεται να επιβεβαιώσει το κυβερνητικό έλλειμμα σχεδιασμού αλλά κυρίως την απουσία πολιτικής βούλησης να συγκρουστεί με τα όποια εφοπλιστικά συμφέροντα προτάσσοντας το δικαίωμα στην εργασία και την ανάπτυξη του τόπου. Η στήριξη μας προς τους εργαζόμενους του Νεωρίου Σύρου, είναι δεδομένη. Είναι βέβαιο πως οι αγώνες των εργαζομένων του Νεωρίου αν έχουν και τη δική μας ουσιαστική συμπαράσταση αλλά και των άλλων φορέων της περιοχής, είναι καθοριστικοί για το μέλλον του ναυπηγείου και τον πολύπλευρο ρόλο του στην ανάπτυξη της περιοχής μας. Σαν άμεση και ουσιαστική ανταπόκριση της περιφέρειας, πέρα από το όποιο ψήφισμα, παρότρυνε τον κ. Περιφερειάρχη, ανταποκρινόμενη η Περιφέρεια στη κραυγή αγωνίας του προέδρου των εργαζομένων ότι η ΔΕΗ θα κόψει άμεσα το ρεύμα στο ναυπηγείο, να αναλάβει πρωτοβουλία μεσολαβώντας στη Δ.Ε.Η για να διευθετηθεί το θέμα. (Ο Περιφερειάρχης δέχτηκε το αίτημα).

ζ) Συμφώνησε η επόμενη συνεδρίαση του Π.Σ. να γίνει στην ΚΩ (πιθανή ημερομηνία Τρίτη 28 Ιουνίου).

Ανακοίνωση του συνδυασμού «Οικολογικός Άνεμος» της μειοψηφίας για τη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου

Σημαντικά θέματα προς συζήτηση περιλάμβανε η 7η συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Ν Αιγαίου, που έγινε στη Σύρο στις 30 Μαΐου, που αφορούσαν μεταξύ άλλων στη βιωσιμότητα του ναυπηγείου ΝΕΩΡΙΟΥ,  στο ναυάγιο του SEA DIAMOND, στη διαχειριστική επάρκεια της Περιφέρειας και υπηρεσιών της, στην προώθηση πιλοτικών προγραμμάτων ανακύκλωσης
και κομποστοποίησης στη Χάλκη και στην Ανάφη, στην γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου σε σχέση με την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τις ιχθυοκαλλιέργειες (υδατοκαλλιέργειες) και στη συμμετοχή εκπροσώπων της Περιφέρειας στον Φορέα Διαχείρισης της περιοχής ΝΑΤΟΥΡΑ Καρπάθου – Σαρίας.

Για το θέμα του ναυπηγείου ΝΕΩΡΙΟΥ, ο Νίκος Χρυσόγελος, επικεφαλής του ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΥ ΑΝΕΜΟΥ και Γραμματέας του Περιφερειακού Συμβουλίου Ν. Αιγαίου, πρότεινε να βγει ομόφωνο ψήφισμα (δυστυχώς δεν έγινε αυτό κατορθωτό) με προτάσεις και λύσεις που δίνουν άμεσα ανάσα ζωής στο ναυπηγείο, σε μια εποχή βαθιάς κρίσης, ώστε να υπάρξει ο αναγκαίος χρόνος για κινήσεις σε
μεσοπρόθεσμο επίπεδο που θα το ξανακάνουν βιώσιμο μέσα από πράσινες καινοτομίες και κατασκευές. Τα κύρια σημεία της απόφασης που ψήφισε τελικώς και ο Νίκος Χρυσόγελος είναι: η υποστήριξη του Περιφερειακού Συμβουλίου προς τον αγώνα των εργαζομένων να κρατήσουν ζωντανό το ναυπηγείο, η απαίτηση από την κυβέρνηση να πάρει συγκεκριμένα μέτρα για την επιβίωσή του σε τομείς που έχει
δυνατότητα, όπως είναι για παράδειγμα η ρύθμιση των χρεών προς τα ασφαλιστικά ταμεία και τη ΔΕΗ, η εισαγωγή στις συμβάσεις με εταιρίες που επιδοτούνται για δρομολόγια σε άγονες γραμμές του Ν Αιγαίου της υποχρέωσης να επισκευάζουν τα σκάφη τους στο ναυπηγείο κα. Πίεση μπορεί να ασκήσουν συντονισμένα και οι φορείς και πολίτες – ως έμπρακτη απόδειξη της αλληλεγγύης τους προς τους
εργαζόμενους του ναυπηγείου – προς τις ναυτιλιακές εταιρίες γενικότερα που έχουν πλοία στο Αιγαίο ώστε να χρησιμοποιούν το ναυπηγείο για επισκευές και συντηρηση. Ο Νίκος Χρυσόγελος διαβεβαίωσε τους εργαζόμενους, το Εργατικό Κέντρο, το Περιφερειακό Συμβούλιο και τον εκπρόσωπο της ιδιοκτησίας για τη δέσμευση του ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΥ ΑΝΕΜΟΥ να συνεχίσει να συνεργάζεται μαζί τους
και με τους επαγγελματικούς φορείς προς αυτή την κατεύθυνση και να συμβάλλει σε ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες, αξιοποιώντας τη συνεργασία με τους Ευρωπαίους πράσινους. Ενημέρωσε, μάλιστα, για
σχετικές συζητήσεις που είχε με πράσινους ευρωβουλευτές και την ηγεσία του Γερμανικού Πράσινου κόμματος, στο πλαίσιο γενικότερης συνάντησης που είχαν οι Έλληνες πράσινοι αυτοδιοικητικοί και στελέχη των ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ στο Βερολίνο, στις 28 και 29 Μαΐου, σε σχέση με τις δυνατότητες συνεργασίας για την ανταλλαγή εμπειριών και κοινές δράσεις για την προώθηση βιώσιμων μορφών  οικονομίας. Οι Πράσινοι συμβάλλουν σε βαθιές αλλαγές στην οικονομία της Γερμανίας (ενεργειακός τομέας, ναυπηγεία, αναγέννηση πόλεων), ιδιαίτερα σε κρατίδια όπου έχουν πλέον σημαντική δύναμη ή και την πρωθυπουργία.

Όπως τόνισε ο Νίκος Χρυσόγελος: “Παράλληλα με τις άμεσες ενέργειες που πρέπει να γίνουν, όπως είναι οι ρυθμίσεις για τις ασφαλιστικές εισφορές και τη ΔΕΗ, η Περιφέρεια μπορεί να συμβάλλει στη διερεύνηση της δυνατότητας κατασκευής πλοίου μεταφοράς των ανακυκλώσιμων υλικών από τα νησιά, με συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και τα Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης ΕΕΑΑ, ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΣΥΣΚΕΥΩΝ, ΣΥΔΕΣΥΣ, την πρόσκληση προς τις ναυτιλιακές εταιρίες που έχουν πλοία στο Ν Αιγαίο να χρησιμοποιούν το ναυπηγείο κα. Ο ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΣ ΑΝΕΜΟΣ έχει καταθέσει σειρά
προτάσεων για πως μπορεί να γίνει βιώσιμο το ναυπηγείο μεσοπρόθεσμα μέσω στροφής του σε πράσινες κατευθύνσεις, όπως η κατασκευή εξαρτημάτων και τμημάτων
για εφαρμογές ανανεώσιμων μορφών ενέργειας σε συνεργασία με συμμετοχικές – τοπικές εταιρίες παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ, πλωτά συστήματα αφαλάτωσης με τη χρήση ΑΠΕ, οικολογικά σχεδιασμένα πλοία που να συνδέουν μεταξύ τους τα νησιά κα. Η παράταξή μας έχει εκφράσει την πλήρη υποστήριξή της στην πρωτοβουλία του Επιμελητηρίου Κυκλάδων και την ικανοποίησή της για τις
αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων Σίφνου και Μήλου για δημιουργία συμμετοχικών εταιριών παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες και πράσινες πηγές. Είναι μια κίνηση που θα φέρει έσοδα στην τοπική κοινωνία μέσα από την απεξάρτηση από το πετρέλαιο και την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ αλλά ταυτόχρονα μπορεί να δώσει τη δυνατότητα συνεργασίας μεταξύ τοπικών κοινωνιών και ναυπηγείου αλλά και άλλων μικρομεσαίων επιχειρήσεων κάνοντας την πράσινη ενέργεια να δουλέψει προς όφελος του περιβάλλοντος, της τοπικής οικονομίας και της απασχόλησης
”.

Οι θέσεις του ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΥ ΑΝΕΜΟΥ στα άλλα θέματα που συζητήθηκαν στο Περιφερειακό Συμβούλιο

Σχετικά με τη διαχειριστική επάρκεια της Περιφέρειας.

Ο Νίκος Χρυσόγελος ψήφισε την εισήγηση σχετικά με την Διαχειριστική Επάρκεια δηλώνοντας Υπάρχουν δυο θέματα που κατά κάποιο τρόπο συνδέονται αλλά και έχουν διαφορετικά σημασία.
Το ένα είναι η εξασφάλιση από την Περιφέρεια της τυπικής Διαχειριστικής Επάρκειας, αυτό είναι ίσως και το πιο εύκολο. Το πιο δύσκολο, που απαιτεί βαθιές αλλαγές, είναι αυτό της ουσιαστικής επάρκειας της Περιφέρειας στο να σχεδιάζει και να υλοποιεί περιφερειακές πολιτικές που θα κάνουν βιώσιμη την οικονομία, συνεκτική την κοινωνία και θα εντάσσουν τη μακροχρόνια διατήρηση του πολιτιστικού και φυσικού περιβάλλοντος στις κυρίαρχες επιλογές της οικονομίας
”.

Σχετικά με την προώθηση πιλοτικού προγράμματος ανακύκλωσης και κομποστοποίησης. 

Ο Νίκος Χρυσόγελος ψήφισε την εισήγηση καταθέτοντας, όμως, προτάσεις για βελτίωση του σχεδίου, ζητώντας να ξεκινήσουν παράλληλα προγράμματα ανακύκλωσης και κομποστοποίησης και στα άλλα
νησιά. Ο Νίκος Χρυσόγελος δήλωσε: “Προφανώς είμαστε υπέρ της υλοποίησης των πιλοτικών προγραμμάτων ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων στους Δήμους Ανάφης και Χάλκης. Θα βοηθήσουμε και προσωπικά και ως ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΣ ΑΝΕΜΟΣ για την επιτυχία τους. Πρέπει να υπάρξουν, όμως, βελτιώσεις στο σχέδιο που παρουσίασε η Περιφέρεια και να αντιμετωπιστούν ελλείψεις που έχει, όπως
δεσμεύτηκε να κάνει ο αντιπεριφερειάρχης λαμβάνοντας υπόψη και τις  παρατηρήσεις που καταθέσαμε αναλυτικά στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Σημαντικό είναι, όμως, να  ξεκινήσουν εκτεταμένα προγράμματα ανακύκλωσης και κομποστοποίησης  τόσο σε νησιά που έχουν σοβαρά προβλήματα διαχείρισης των απορριμμάτων (Νάξος, Άνδρος, Κάλυμνος, Λέρος) όσο και σε νησιά που είναι έτοιμα να συμμετάσχουν (Σίφνος, Θήρα, Πάρος, Ρόδος κα). Μέσα στο 2011 πρέπει να  υπάρχουν σε εξέλιξη ή να ξεκινάνε καλά σχεδιασμένα προγράμματα ανακύκλωσης και κομποστοποίησης σε όλα τα νησιά. Τα πιλοτικά προγράμματα πρέπει να εντάσσονται σε έναν συνεκτικό περιφερειακό σχεδιασμό για τα απορρίμματα, σε μια μεσοπρόθεσμη στρατηγική “μηδενικών αποβλήτων” με άμεσο στόχο να μετατραπεί
το Ν. Αιγαίο σε μια κοινωνία της ανακύκλωσης και της κομποστοποίησης
”.

Σχετικά με την ανέλκυση του ναυαγίου του SEA DIAMOND

Ο Νίκος Χρυσόγελος δεν ψήφισε την πρόταση της πλειοψηφίας για συνέχιση του προγράμματος παρακολούθησης αλλά και συμβολή της Περιφέρειας στην διοργάνωση επιστημονικού συνεδρίου για τις
επιπτώσεις ναυαγίων όχι γιατί διαφωνούσε με τις εκδηλώσεις αλλά γιατί ο περιφερειάρχης, ενώ ξεκίνησε δηλώντας ότι συμφωνούμε όλοι για την ανέλκυση του ναυαγίου, στην ομιλία του με την οποία έκλεισε το θέμα, δημιούργησε ένα κλίμα αμφιβολίας αν πρέπει και μπορεί να ανελκυθεί το ναυάγιο. Όπως δήλωσε ο Νίκος Χρυσόγελος “Ενώ έχουμε δηλώσει την αμέριστη υποστήριξη στην Επιτροπή
Κατοίκων για την Ανέλκυση του Ναυαγίου, δεν είμαστε πρόθυμοι να συμβάλουμε και εμείς σε όσα γίνονται αυτά τα πέντε χρόνια, δηλαδή να πετάει τη μπάλα η μια υπηρεσία στην άλλη, το ένα υπουργείο στο άλλο και στο τέλος όλοι μαζί στις εξέδρες, κερδίζοντας χρόνο για να μην γίνεται τίποτα.
Αυτό που περιμέναμε είναι η Περιφέρεια να αναλάβει ουσιαστικές πρωτοβουλίες στηρίζοντας μεταξύ άλλων με νομική και τεχνική βοήθεια την απαίτηση ανέλκυσης του ναυαγίου, όχι να βλέπει το συνέδριο σαν μια ευκαιρία για άλλη μια συζήτηση. Σε ποια άλλη χώρα θα ήταν τόσο εύκολο να πετάγονται στο καλάθι των αχρήστων οι υποχρεώσεις που προκύπτουν από την νομοθεσία, και να μην εισπράττονται τα πρόστιμα που επιβάλλονται;”

Ο Νίκος Χρυσόγελος διαμαρτυρήθηκε έντονα για την συμπεριφορά του προέδρου που στην συγκεκριμένη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου είχε μια πρακτική που δεν επέτρεπε την διευκρίνηση θεμάτων πριν μπουν σε ψηφοφορία, όπως προβλέπει το άρθρο 12 παρ 6 και 17 παρ 2, είτε στερούσε τη δυνατότητα στις παρατάξεις και του Συμβούλους να αιτιολογούν την ψήφο τους, παραβιάζοντας σαφώς το άρθρο 17 παρ 5 του σχεδίου εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας του ΠΣ.
Σχετικά με τη γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου για την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΠΧΣΑΑ) για τις Υδατοκαλλιέργειες, ο ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΣ ΑΝΕΜΟΣ καταψήφισε τη σχετική απόφαση, θεωρώντας ότι δεν υπήρξε συνοχή στην πρόταση απόφασης για
ένα τέτοιο σοβαρό θέμα και απουσίαζε μια στρατηγική προσέγγιση για την αλιεία και την ιχθυοκαλλιέργεια. Η θέση του ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΥ ΑΝΕΜΟΥ στο Περιφερειακό Συμβούλιο ήταν ότι μόνο μικρό κομμάτι της προμήθειας αλιευμάτων πρέπει να προέρχεται από ιχθυοκαλλιέργειες (και μάλιστα μικρού μεγέθους, βιολογικές, συμβατές με άλλες δραστηριότητες). Ο Νίκος Χρυσόγελος επισήμανε ότι δεν υπήρχε συνεκτική εισήγηση αλλά αντιφατικές μεταξύ τους θέσεις, ενώ παρουσιάστηκε ένας κατάλογος μονάδων ιχθυοκαλλιέργειας για τις οποίες το Περιφερειακό Συμβούλιο
ψήφισε για την ένταξή τους στον χωροταξικό σχεδιασμό, με μια διαδικασία που δημιουργούσε την αίσθηση προσπάθειας μαζικής νομιμοποίησης της υπάρχουσας κατάστασης χωρίς όμως να είναι ξεκάθαρο αν όλες αυτές οι μονάδες ανταποκρίνονται στους όρους και προδιαγραφές ή όχι. Το έλλειμμα είναι ακόμα μεγαλύτερο αφού αυτή τη στιγμή στο Ν, Αιγαίο δεν υπάρχουν αποτελεσματικοί μηχανισμοί ελέγχου και συμμόρφωσης, κάτι που ούτε το προτεινόμενο από το ΥΠΕΚΑ σχέδιο αποσαφηνίζει.

Ο Νίκος Χρυσόγελος που κατέθεσε αναλυτικά την κριτική του αλλά και παρατηρήσεις, συνολικά αλλά και κατ΄ άρθρο, σχετικά με την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΠΧΣΑΑ) για τις Υδατοκαλλιέργειες.  δήλωσε “ Δυστυχώς ένα βήμα, κατά αρχή θετικό, μοιάζει τόσο από την πλευρά του ΥΠΕΚΑ όσο και της Περιφέρειας, να καταλήγει σε μια διαδικασία νομιμοποίησης της ανεξέλεγκτης σημερινής κατάστασης. Βασικά προβλήματα είναι η ασάφεια σχετικά με τη δημιουργία μηχανισμών παρακολούθησης και ελέγχου και ο διακοσμητικός ρόλος που φαίνεται να δίνεται στην αυτοδιοίκηση για τόσο σοβαρά θέματα”.