Η ΕΣΕΕ για την κινητοποίηση του κλάδου εμπορίου στις 23 Φεβρουαρίου

 

Στις 23 Φεβρουαρίου έχει ανακοινωθεί γενική απεργία στην οποία πρωταγωνιστεί για πρώτη φορά η Ελληνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ). Σήμερα το ανώτατο συνδικαλιστικό όργανο του εμπορίου δημοσιοποίησε το κείμενο με τους λόγους που κατέρχεται στην κινητοποίηση, ενώ συμπεριλαμβάνει και το υπόμνημα με τα αιτήματα του κλάδου προς την κυβέρνηση. Ακολουθούν τα σχετικά κείμενα:

«ΓΙΑΤΙ ΚΛΕΙΝΟΥΜΕ ;

Η οικονομική κρίση που βιώνει η πατρίδα μας τον τελευταίο ενάμιση χρόνο συνιστά μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχουμε να αντιμετωπίσουμε ως Έλληνες πολίτες σε όλη την περίοδο της Μεταπολίτευσης. Η προσφυγή στον Μηχανισμό Στήριξης («Μνημόνιο») παρότι προβλήθηκε από πολλούς ως μέγιστη εθνική ανάγκη, στην πραγματικότητα έχει ανοίξει έναν κύκλο ύφεσης, ο οποίος με τις τρέχουσες κυβερνητικές επιλογές διευρύνεται διαρκώς, έχοντας παρασύρει επιχειρηματίες και καταναλωτές σε μία πρωτοφανή δυσπραγία. Η απώλεια της δυνατότητας από την Κυβέρνηση να ασκήσει αυτόνομη οικονομική πολιτική την καθιστά δέσμια των υπερβολικών, ενίοτε, απαιτήσεων της Τρόικας και διαμορφώνει ένα κλίμα όπου και η απλή διαφωνία ενός Υπουργού λογίζεται ως «απαράδεκτη» υπονόμευση της εθνικής προσπάθειας. Η έλευση της νέας χρονιάς έφερε μία σειρά από εξελίξεις σε πολλά πεδία που αφορούν άμεσα το ελληνικό εμπόριο. Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο επιβάλλει την αυστηρή ποινικοποίηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, το «άνοιγμα» των κλειστών επαγγελμάτων ουσιαστικά απελευθερώνει την εγκατάσταση πολυεθνικών υπερκαταστημάτων και επιτρέπει την ανεξέλεγκτη λειτουργία του υπαίθριου εμπορίου και η συρρίκνωση του εισοδήματος των καταναλωτών και η πιστωτική απροθυμία των τραπεζών έχει «στεγνώσει», στην κυριολεξία, την ελληνική αγορά. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι αναγκαία η άμεση αντίδραση όλων των συναδέλφων απέναντι σε μία κατάσταση που βυθίζει όλους μας στην απόγνωση. Η ΕΣΕΕ εκφράζοντας την αγωνία του εμπορικού κόσμου αποφάσισε την οργάνωση τριήμερων κινητοποιήσεων (21-23 Φεβρουαρίου) με αποκορύφωμα το κλείσιμο όλων των εμπορικών καταστημάτων πανελλαδικά την 23η Φεβρουαρίου

Έμποροι και καταναλωτές ενώνουν τη φωνή τους. 

  • ΟΧΙ  σε άλλα λουκέτα στα μαγαζιά και την ανεργία.
  • ΟΧΙ σε άλλες αυξήσεις άμεσων και έμμεσων φόρων.
  • ΟΧΙ στο  «φορολογικό εκβιασμό» και την «οικονομική βία».
  • ΟΧΙ στη «φορολογική ακρίβεια».
  • ΟΧΙ στην «άλωση» της αγοράς από πολυεθνικούς ομίλους.
  • ΟΧΙ στην ανεξέλεγκτη εγκατάσταση και λειτουργία εμπορικών «υπερχώρων».
  • ΟΧΙ  στη γεωγραφική απελευθέρωση του υπαίθριου εμπορίου.
  • ΟΧΙ στη φοροδιαφυγή του παραεμπορίου και της παραοικονομίας.
  • ΟΧΙ στη μετατροπή των παραδοσιακών εμπορικών δρόμων των πόλεων σε «νεκροταφεία» του νόμιμου στεγασμένου εμπορίου.
  • ΟΧΙ στην πλήρη απελευθέρωση του ωραρίου και την κατάργηση της κυριακάτικης αργίας.
  • ΟΧΙ στην  «αψυχολόγητη» μείωση των εισοδημάτων.
  • ΟΧΙ στο «στέγνωμα» της αγοράς από τις ελληνικές τράπεζες.

    Σε καλούμε να συμμετάσχεις στις τριήμερες κινητοποιήσεις που θα οργανώσει η ΕΣΕΕ και στο κλείσιμο των καταστημάτων την 23η Φεβρουαρίου.
    «Κλείνουμε μόνο σήμερα για να μην μας κλείσουν για πάντα»

     

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΘΕΣΕΩΝ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
ΓΙΑ ΤΟ ΤΡΙΗΜΕΡΟ ΤΩΝ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΩΝ ΤΗΣ 21-22 -23/02/2011

Η ΕΣΕΕ εκπροσωπώντας το ελληνικό εμπόριο αποφάσισε να δηλώσει την αντίθεσή της στην απειλή αφανισμού που δέχεται η ελληνική μικρομεσαία επιχείρηση και να προχωρήσει σε τριήμερες κινητοποιήσεις (21, 22 & 23/2/2011) με αποκορύφωμα το κλείσιμο των εμπορικών καταστημάτων πανελλαδικά την Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου. Οι κινητοποιήσεις των Ελλήνων εμπόρων έχουν ως μοναδικό τους σκοπό να πείσουν με επιχειρήματα για τα δίκαια αιτήματα των προτάσεών τους και να περάσουν ένα θετικό μήνυμα στην αγορά και τους καταναλωτές.
Ενόψει του τριημέρου των κινητοποιήσεων η διαπαραταξιακή επιτροπή της ΕΣΕΕ αποφάσισε και προχώρησε σε  κεντρικό επίπεδο στις ακόλουθες ενέργειες: 

  • Τη δημοσιοποίηση μέσω του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου πανελλαδικής εμβέλειας όλων των ενεργειών και εκδηλώσεων της Συνομοσπονδίας και του κλεισίματος των εμπορικών καταστημάτων.
  • Την οργάνωση «διαδικτυακής διαμαρτυρίας», στην οποία θα συμμετάσχουν οι συνάδελφοι από όλη την επικράτεια.
  • Την παραχώρηση Συνέντευξης Τύπου στις 21/2/2011 ενόψει των κινητοποιήσεων, με την παρουσίαση της έρευνας του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ (ΙΝΕΜΥ) «Πόσο στοιχίζει το κάθε λουκέτο ενός εμπορικού καταστήματος».
  • Την υποβολή υπομνήματος με τα αιτήματα και τις προτάσεις του εμπορικού κόσμου προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον Πρόεδρο της Βουλής καθώς και σε όλα τα πολιτικά κόμματα.
  • Την εκτύπωση αφίσας με θέμα «κλείνουμε μόνο σήμερα για να μην μας κλείσουν για πάντα», η οποία θα αποσταλεί εγκαίρως στους Εμπορικούς Συλλόγους και τις Ομοσπονδίες για να αναρτηθεί στις προθήκες των καταστημάτων.
  • Την επίδοση συγκεντρωτικού υπομνήματος για τα λουκέτα, το φορολογικό, την έλλειψη ρευστότητας, την απελευθέρωση του υπαίθριου εμπορίου και των υπερκαταστημάτων από τα Προεδρεία των τοπικών Εμπορικών Συλλόγων σε Δημάρχους, Περιφερειάρχες και τους τοπικούς Βουλευτές.
  • Τη μετάδοση ραδιοφωνικού και τηλεοπτικού μηνύματος στήριξης της ελληνικής Μμε εμπορικής επιχείρησης, των τοπικών αγορών, αλλά και των τοπικών προϊόντων (από 21-2 έως 23-02-2011).

    Η ΕΣΕΕ, οι 13 Ομοσπονδίες της, οι 272 Εμπορικοί Σύλλογοι μικρών και μεγάλων πόλεων, αλλά κυρίως οι 305.000 αυτοαπασχολούμενοι σε κάθε γωνιά  της  χώρας καθώς και οι 500.000 απασχολούμενοι στο εμπόριο,  θεωρούν την επιβίωση της Μμε ελληνικής εμπορικής επιχείρησης πολύ σοβαρή υπόθεση για να την περιορίσουν σε συνδικαλιστικά, κομματικά και προσωπικά όρια.

 ΑΝΑΛΥΤΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΩΝ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΝ ΤΙΣ ΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

 

 

  1. 1.      Φορολογικό

 

  • Να μειωθούν οι φορολογικοί συντελεστές για τις επιχειρήσεις, ώστε να ενισχυθεί το επενδυτικό περιβάλλον.  Στο συγκεκριμένο τομέα, η χώρα μας υστερεί σημαντικά έναντι των γειτονικών χωρών.
  • Να καθιερωθεί η υποχρέωση του Κράτους για άμεση, συνεπή και συστηματική επιστροφή του ΦΠΑ προς τις επιχειρήσεις.  Όπως το κράτος αξιώνει από τον πολίτη να είναι συνεπής προς τις υποχρεώσεις του, έτσι πρέπει και αυτό, κατ’ ακολουθία, να ανταποκρίνεται στις δικές του υποχρεώσεις προς τον πολίτη.
  • Να αρθεί η πολυπλοκότητα του συστήματος.
  • Να μην προχωρήσει η ποινικοποίηση της σχέσης μεταξύ φορολογούμενων και κράτους.
  • Να μην περάσει το αναδρομικό φοροκαπέλωμα.
  • Να αρθεί η ανασφάλεια για την τελική ερμηνεία που θα δοθεί σε διατάξεις «ήξεις αφήξεις» (περί ακύρωσης φοροαπαλλαγών, κλήσεων για φορο-ανάκριση, αναδρομικής ισχύος καταβολής ΦΠΑ και τεκμαρτού φόρου εισοδήματος κ.λπ.).
  • Να καταργηθούν οι έκτακτες εισφορές.
  • Να θεσπιστούν μεγαλύτερα φορολογικά κίνητρα για τα αδιανέμητα κέρδη που επενδύονται στις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως κατηγορίας βιβλίων που τηρούν.
  • Να καταργηθεί ο Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων.
  • Να καθιερωθεί ο λογιστικός, ως μοναδικός τρόπος υπολογισμού των κερδών.
  • Να αρθεί η υποχρέωση δημοσίευσης των ισολογισμών για όλες τις επιχειρήσεις εκτός αυτών που είναι εισηγμένες στο ΧΑΑ, σε ημερήσιο οικονομικό και τοπικό τύπο με αντίστοιχη υποχρέωση των επιχειρήσεων να τον  δημοσιεύουν στην εταιρική τους ιστοσελίδα ή εάν δεν υπάρχει, στην ιστοσελίδα του οικείου Εμπορικού Συλλόγου ή Επιμελητηρίου.
  • Να θεσπιστούν φορολογικά κίνητρα για τις συνεπείς φορολογικές συμπεριφορές.
  • Να καθιερωθεί ανεξάρτητος μηχανισμός για εξωδικαστική επίλυση φορολογικών διαφορών με διαιτητικά χαρακτηριστικά, ώστε να αποφεύγεται η χρονοβόρα και γραφειοκρατική σημερινή κατάσταση.
  • Να επικαιροποιηθούν και να συγκεκριμενοποιηθούν ορθολογικά οι εκπιπτόμενες δαπάνες των επιχειρήσεων, ώστε να εξασφαλίζεται διαφάνεια και σταθερό πλαίσιο κατά τους φορολογικούς ελέγχους.
  • Να δοθεί η δυνατότητα αυτοδίκαιου συμψηφισμού πιστωτικών και χρεωστικών ποσών ανεξαρτήτως φορολογικού αντικειμένου.
  • Να συσταθεί συμβουλευτικό όργανο, με συμμετοχή των εκπροσώπων  των κοινωνικών εταίρων, προκειμένου να εξετάζονται οι υψίστης σημασίας φορολογικές  μεταβολές.

 2. Χρηματοδότηση – Ρευστότητα

Να ενταχθούν πλήρως στα επενδυτικά και αναπτυξιακά κίνητρα οι εμπορικές επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους επιχείρησης και ύψους επένδυσης.

  • Να επανεξεταστούν άμεσα οι πολιτικές ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων από το Τραπεζικό σύστημα.
  • Να υλοποιηθούν προγράμματα ΤΕΜΠΜΕ-ΕΤΕΑΝ, με αποκλειστική στόχευση την ενίσχυση των επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας.
  • Να συσταθεί μηχανισμός ελέγχου της χρηματοδοτικής πολιτικής των τραπεζών που συμμετέχουν σε προγράμματα (εθνικά και κοινοτικά) για την αντιμετώπιση της κρίσης, ώστε να εξαλειφθούν τα φαινόμενα εκμετάλλευσης της δεσπόζουσας θέσης του τραπεζικού συστήματος.
  • Να επιδοτηθεί το επιτόκιο για επενδυτικά δάνεια με κριτήριο τη διατήρηση ή και την αύξηση της απασχόλησης.
  • Να παρασχεθεί βοήθημα (όπως πχ. η παρακράτηση ποσοστού 50% επί των κρατήσεων υπέρ τρίτων, με το οποίο επιβαρύνονται οι έμποροι στις συναλλαγές τους) σε επιλεγμένες ασθενείς ομάδες  πληθυσμού. Το βοήθημα θα δίνεται σε επιχειρήσεις που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, από τις οποίες ο επιδοτούμενος θα μπορεί να πραγματοποιεί αγορές (κατά τα πρότυπα του κοινωνικού τουρισμού).
  • Να θεσμοθετηθεί ομολογιακό δάνειο μικρομεσαίων επιχειρήσεων με στόχο τη διαχείριση του συσσωρευμένου χρέους τους και σκοπό τη χρονική επιμήκυνση του, με ευνοϊκούς όρους και με την παροχή κρατικής εγγύησης.

    2.      Προσφορές και εκπτώσεις, προωθητικές ενέργειες και μέθοδοι marketing 

Να επανέλθει η απαγόρευση των προσφορών εντός των 30 ημερών, που προηγούνται των περιόδων τακτικών εκπτώσεων.  Εντός της αυτής ως άνω περιόδου, να απαγορευθεί συνολικά η αναγγελία – διαφήμιση με δημόσιο τρόπο των μειώσεων τιμών και προωθητικών ενεργειών.

  • Να περιορισθεί το δικαίωμα των προσφορών σε 2 δεκαήμερα το χρόνο για το σύνολο των διαθεσίμων προϊόντων μίας επιχείρησης.
  • Να γίνει υποχρεωτική η αναγραφή μίας μόνο τιμής στις προσφορές.
  • Οι προωθητικές ενέργειες να ενταχθούν ρητά στο πλαίσιο περί εκπτώσεων και προσφορών.  Οι κυρώσεις που προβλέπονται για παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές να ισχύουν και στις προωθητικές ενέργειες.
  • Να απαγορευθεί ρητά η χρησιμοποίηση διαγραμμένων τιμών ή ποσοστού στις προωθητικές ενέργειες.
  • Να γίνει ρητή αναφορά των προϊόντων παντοπωλείου, τα οποία εξαιρούνται των ρυθμίσεων και απαγορεύσεων για τις εκπτώσεις και προσφορές.   Να προηγηθεί αυστηρός, λεπτομερής και σαφής καθορισμός τους μετά από διάλογο με την ΕΣΕΕ.
  1. 3.      Πληθυσμιακοί και γεωγραφικοί περιορισμοί εγκαθίδρυσης πολυκαταστημάτων, υπερμεγεθών εμπορικών κέντρων και εκπτωτικών χωριών
  • Να τροποποιηθεί άμεσα το άρθρο 10 ν. 2323/1995, κατά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.  Ζητάμε την εφικτή σύνθεση των κυρίαρχων γνωμών του ΣτΕ, ώστε οι Καλλικρατικοί –πλέον- Δήμοι να κρίνουν τις αιτήσεις ίδρυσης υπερκαταστημάτων, βάσει ενός και μοναδικού ειδικού λόγου δημοσίου συμφέροντος και είναι η ανάγκη προστασίας των τοπικών μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.
  • Να επεκταθεί η ισχύς του νόμου, ώστε, για οποιασδήποτε μορφής νέα εμπορική επιχείρηση, είτε στο λεκανοπέδιο, είτε στην Θεσσαλονίκη, είτε στην περιφέρεια, η οποία υπερβαίνει τα 250 τμ, να ισχύει η διαδικασία αδειοδότησης.
  • Να εισαχθεί διάταξη για την ρύθμιση των περιπτώσεων δημιουργίας μεγάλων καταστημάτων σε δήμους με πληθυσμό κάτω των 15.000 κατοίκων (τώρα είναι ελεύθερη).
  • Να τροποποιηθεί άμεσα η παρ. 3 αρ. 10 ν. 2323/1995, που δίνει την δυνατότητα στην αδειοδοτημένη επιχείρηση να δημιουργήσει έτερο κατάστημα, χωρίς νέα άδεια, εφόσον απέχει περισσότερο των 100 μέτρων από τον πρώτο.  Να υποχρεούνται σε άδεια όλοι οι χώροι λιανικής που ξεπερνούν τα κριτήρια επιφανείας, είτε ανήκουν στην αυτή επιχείρηση, είτε όχι.
  • Να καθοριστούν σαφείς όροι χρήσης γης και προστασίας του περιβάλλοντος, που θα δεσμεύουν και τις πολεοδομικές αρχές.
  • Να απομακρυνθούν οι μεγάλοι και πολύ μεγάλοι χώροι λιανικής (υπεραγορών λιανικού εμπορίου και μεγάλα εμπορικά κέντρα) από τα παραδοσιακά κέντρα των πόλεων.
  • Να υπαχθούν τα εμπορικά κέντρα και τα εκπτωτικά χωριά στο καθεστώς αδειοδότησης του νόμου.
  1. 4.      Καθεστώς λειτουργίας καταστημάτων stock & outlet, shop in a shop, στοκατζίδικα κ.λπ.

 

  • Να απαγορευθεί η δυνατότητα που δίνεται στα Stock και Outlet να χρησιμοποιούν διπλές τιμές, καθότι έτσι δίνουν την εντύπωση στον καταναλωτή ότι πραγματοποιούν εκπτώσεις 365 ημέρες το χρόνο. Στα προϊόντα να αναγράφεται μία μόνο τιμή και να σημαίνονται ανάλογα (stock  ή ελαττωματικό) με συγκεκριμένο προσδιορισμό που θα καθορίζεται στην ετικέτα.
  • Να αποσαφηνιστούν οι όροι «stock» και «outlet», ώστε να καθίσταται σαφές πότε και που χρησιμοποιούνται. 
  • Στα εν λόγω καταστήματα, τα προσφερόμενα προϊόντα να πωλούνται υποχρεωτικά, σε τιμές τουλάχιστον 30% χαμηλότερες των αντίστοιχων αγαθών της τρέχουσας περιόδου.
  • Να αναγράφεται στην προθήκη – βιτρίνα του καταστήματος ότι πωλεί εμπορεύματα παρελθούσης χρήσης ή ελαττωματικά.
  • Το μέγεθος των καταστημάτων να μην ξεπερνάει τα 250 τμ συνολικά στα εμπορικά κέντρα των μικρών και μεγάλων πόλεων.  Η εγκατάσταση μεγαλυτέρων καταστημάτων να επιτρέπεται εκτός πολεοδομικών ιστών.
  • Να απαγορεύεται στα stock – outlet η οποιαδήποτε ανάρτηση πινακίδων με ποσοστά έκπτωσης ή με αναφορά των ίδιων των λέξεων «έκπτωση» ή «προσφορά».
  • Να απαγορεύεται στα καταστήματα αυτά η διάθεση εμπορευμάτων, τα οποία πωλούνται με ανώτερη τιμή στα λοιπά καταστήματα της ίδιας επιχείρησης.
  1. 5.      Προϋποθέσεις καθορισμού τουριστικών περιοχών και τουριστικών ζωνών εντός των κέντρων των πόλεων – εποχιακός προσδιορισμός

 

  • Να αποδοθεί η αρμοδιότητα καθορισμού περιοχών – ζωνών – δρόμων ως τουριστικών αποκλειστικά στα Δημοτικά Συμβούλια των Καλλικρατικών Δήμων.  Από τον κανόνα αυτό να μην εξαιρούνται, ούτε οι μεγάλες πόλεις. 
  • Να δοθεί η δυνατότητα, ο καθορισμός αυτός να είναι αυστηρά εποχιακός, ανάλογα με την φύση της κάθε περιοχής. 
  • Να προηγείται παροχή γνώμης από τους φορείς της κάθε περιοχής. 
  • Να καταργηθεί η αρμοδιότητα του ΕΟΤ να παρέχει σήματα «τουριστικής επιχείρησης», η οποία κατά τον τρόπο αυτό μπορεί να λειτουργεί καθ’ όλες τις ημέρες και ώρες της εβδομάδας.

 

  1. 6.      Υπαίθριο Εμπόριο

 

  • Να κωδικοποιηθεί η νομοθεσία για το υπαίθριο εμπόριο με συμμετοχή των φορέων του εμπορίου.  Στην κωδικοποίηση να περιληφθεί και το εμπόριο πλαστών και παραποιημένων ειδών.
  • Το στάσιμο υπαίθριο εμπόριο (είτε σε δημοτικούς, είτε σε λιμενικούς χώρους), οι εμποροπανηγύρεις, οι χριστουγεννιάτικες αγορές, οι πασχαλινές αγορές και οι κυριακάτικες αγορές να πραγματοποιούνται αποκλειστικά και μόνο σε περιφραγμένους δημόσιους χώρους.  Να εξαιρούνται, για προφανείς λόγους, μόνο το πλανόδιο εμπόριο και οι λαϊκές αγορές.
  • Να προχωρήσει άμεσα πανελλαδική απογραφή, καταγραφή και έλεγχος όλων των αδειών υπαιθρίου εμπορίου.  Τοπικά ο έλεγχος να πραγματοποιηθεί από επιτροπή Καλλικρατικού Δήμου και φορέων, στην σύνθεση της οποίας θα μετέχει και ο τοπικός Εμπορικός Σύλλογος.
  • Ο μικροπωλητής να μην ασκεί, κατά το χρόνο της αίτησης για την έκδοση άδειας, κανένα άλλο επάγγελμα.
  • Προτεραιότητα στην αδειοδότηση να δοθεί στους ανάπηρους και στους πολύτεκνους.
  • Η αρμοδιότητα αδειοδότησης να αποδοθεί προς την Διεύθυνση Απασχόλησης – Εμπορίου – Τουρισμού της Περιφέρειας.  Για να μην στερηθούν οι ΟΤΑ τα σχετικά έσοδα, να κατατίθεται, μαζί με την υποβολή της αίτησης, παράβολο συγκεκριμένου ποσού, υπέρ του τοπικού ΟΤΑ.  Η χορήγηση των αδειών να γίνεται μετά παραπομπή προς έγκριση ή απόρριψη από Επιτροπή με τη συμμετοχή του Υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης  και Ανταγωνιστικότητας, τοπικών ΟΤΑ και φορέων, κατά πρωτεύουσα νομού, στην οποία θα συμμετέχει ο τοπικός Εμπορικός Σύλλογος, το Εμπορικό Επιμελητήριο, η Ομοσπονδία Επαγγελματιών και Βιοτεχνών, η αρμόδια χωρικά Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων και η Ομοσπονδία Υπαιθρίων Μικροπωλητών.  Η διαδικασία της έκδοσης να αποτελέσει αντικείμενο κοινωνικού διαλόγου.
  • Να καθορίζονται αυστηρά και περιοριστικά τα διατιθέμενα είδη, ανά μορφή υπαιθρίου εμπορίου.  Η άδεια να αναγράφει τα προσφερόμενα προϊόντα ή ομάδα αυτών.
  • Εκτός πλανοδίου εμπορίου, για προφανείς λόγους, να αναγράφεται στην κάθε άδεια οποιασδήποτε άλλης μορφής υπαιθρίου εμπορίου η αρίθμηση αυτής και η συγκεκριμένη θέση την οποία καταλαμβάνει.  Για την χορήγηση της άδειας, να προσκομίζεται βεβαίωση εγγραφής στον ΟΑΕΕ και στο ΓΕΜΗ. Η άδεια να φέρει απαραίτητα τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου, φωτογραφία του δικαιούχου και την καθορισμένη θέση, όπου αυτός ασκεί υπαίθριο εμπόριο.
  • Η άδεια να χορηγείται για χρονικό διάστημα 2 ετών και για την ανανέωσή της να απαιτείται καταβολή νέου παραβόλου, υπέρ του τοπικού Δήμου.  Ειδικά για τις εμποροπανηγύρεις, η διάρκεια της άδειας να καθορίζεται για χρονικό διάστημα το πολύ 3 ημερών ανά εμποροπανήγυρη.
  • Η άδεια να μην μεταβιβάζεται, ούτε να παρέχεται κατά χρήση σε κανέναν.  Εξαιρείται ένας (1) αναπληρωτής – συγγενής α΄ βαθμού, ανιών, σύζυγος ή κατιών, εφόσον δεν κατέχει αυτοτελώς (ο αναπληρωτής) άλλη ανεξάρτητη άδεια.  Ο αναπληρωτής αναφέρεται ρητά στο σώμα της άδειας.
  • Η άδεια αναρτάται στο πρωτότυπο.  Απαγορεύεται ρητά η ανάρτησή της σε αντίγραφο, έστω και επικυρωμένο, επί ποινή άμεσης αφαίρεσης.
  • Όλες οι αποφάσεις, είτε των ΟΤΑ, της λιμενικής, είτε οποιασδήποτε άλλης αδειοδοτικής αρχής να κοινοποιούνται με ποινή ακυρότητας στον τοπικό Εμπορικό Σύλλογο και στο τοπικό Εμπορικό και Επαγγελματικό Επιμελητήριο.
  • Οι δικαιούχοι και οι αναπληρωτές τους να τηρούνται, πέραν του ΓΕΜΗ, σε ειδικό νομαρχιακό μητρώο υπαιθρίων εμπόρων.
  • Στην περίπτωση πρόσληψης από τον δικαιούχο υπαλλήλου, αυτός να ασκεί αποκλειστικά ρόλο «βοηθού», ήτοι να απαιτείται πάντα –μαζί με τον υπάλληλο- η αυτοπρόσωπη παρουσία του αδειούχου μικροπωλητή ή του νομίμου αντικαταστάτη του στην καθορισμένη θέση του πάγκου του.  Μαζί με την άδεια, να αναρτάται πάντα το βιβλίο προσωπικού, θεωρημένο από την αρμόδια Επιθεώρηση Εργασίας.
  • Στον γενικό ορισμό του υπαιθρίου εμπορίου του άρθρου 1 του νόμου, να αποσαφηνιστεί η αναφορά «…ως μη στεγασμένοι χώροι …… θεωρούνται και οι εγκαταστάσεις που φέρουν μόνο στέγαστρο ή ακόμα και περίφραγμα, που δεν αποτελεί μόνιμη κατασκευή…». Εξ΄ αντιδιαστολής συνάγεται ότι, εάν το στέγαστρο ή το περίφραγμα αποτελούν μόνιμη κατασκευή, η εντός αυτού άσκηση υπαιθρίου εμπορίου δεν εμπίπτει στις διατάξεις του νόμου.  Κατ’ ακολουθία, ελεύθερα προσβάσιμες, ανοικτές και πρόχειρες αλλά μόνιμες εγκαταστάσεις εξαιρούνται των περιορισμών που τίθενται στο υπαίθριο εμπόριο, πράγμα απαράδεκτο.
  • Ο έλεγχος των μικροπωλητών να μεταβιβαστεί εξ’ ολοκλήρου σε ειδικό, ευέλικτο σώμα της Ελληνικής Αστυνομίας, σε συνεργασία με εντεταλμένους υπαλλήλους των Δ.Ο.Υ., των Διευθύνσεων Εμπορίου κ.λπ..
  • Οι μικροπωλητές υποχρεούνται να αποδεικνύουν στους ελέγχους των αρμοδίων οργάνων, τον τρόπο κτήσης των προς πώληση ειδών με επίσημα φορολογικά στοιχεία.
  • Να τηρείται υποχρεωτικά ταμειακή μηχανή από κάθε μικροπωλητή.  Ελλείψει αυτής, ο πάγκος και τα διατιθέμενα είδη να κατάσχονται πάραυτα.
  • Να γίνει υποχρεωτική δια νόμου, η έκδοση τιμολογίων από τους αγρότες – προμηθευτές υπαιθρίων μικροπωλητών.
  • Να προβλεφθούν αυστηρές κυρώσεις στους παραβάτες μικροπωλητές.  Προτείνουμε χρηματική ποινή 300 έως 3.000 € και φυλάκιση έως 6 μήνες, ανάλογα με την βαρύτητα της πράξης.  Σε περίπτωση υποτροπής, οι κυρώσεις διπλασιάζονται.  Ισχύει η αυτόφωρη διαδικασία.  Παράλληλα, να επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο υπέρ του τοπικού Δήμου, ύψους επίσης 100 έως 600 € για κάθε παράβαση.  Εάν ο παραβάτης έχει νόμιμη άδεια, αυτή αναστέλλεται για χρονικό διάστημα 1 χρόνου και ενημερώνεται άμεσα το τηρούμενο μητρώο.
  • Να απαλειφθούν όλες οι αναφορές περί υπαιθρίου εμπορίου που υπάρχουν από παλαιότερες διατάξεις στους Κώδικες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ώστε να πάψει επιτέλους η σύγκρουση αρμοδιοτήτων γενικών νόμων προς ειδικό.
  • Να ενεργοποιηθούν πλήρως οι περιφερειακές επιτροπές του άρθρου 7Ε, έργο των οποίων είναι η παρακολούθηση τήρησης της νομοθεσίας του υπαιθρίου εμπορίου και η εισήγηση προς τον Υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κάθε πρόσφορου μέτρου για την αποτελεσματική οργάνωση και την εύρυθμη λειτουργία του υπαιθρίου εμπορίου σε μία δεδομένη περιοχή.
  • Το εμπόριο πλαστών και παραποιημένων προϊόντων να χαρακτηρισθεί λαθρεμπόριο (που –ούτως ή άλλως- είναι) και να επισύρει όλες τις ποινές που προβλέπουν οι σχετικές διατάξεις.  Να προσδιοριστεί σύντομη διαδικασία καταστροφής των σχετικών προϊόντων.

 

Για το Πλανόδιο Εμπόριο

  • Η άσκηση πλανόδιου εμπορίου να μην επιτρέπεται σε πόλεις με πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων (τώρα είναι 20.000).
  • Να απαγορεύεται η άσκηση πλανόδιου εμπορίου εγγύς των οργανωμένων καταστημάτων που διαθέτουν ομοειδή είδη, ακόμη και όταν πρόκειται για προϊόντα γης και θάλασσας.
  • Να τηρούνται απαρέγκλιτα τα χρονικά όρια που προβλέπονται, ήτοι να γνωμοδοτεί η Επιτροπή έως 30 Νοεμβρίου για τον συνολικό αριθμό των αδειών και να αποφασίζει ο Δήμαρχος έως 31 Δεκεμβρίου για το ίδιο θέμα.  Έλλειψη απόφασης να σημαίνει ότι δεν θα εκδοθούν άδειες για το τρέχον έτος.
  • Στο νόμο αναφέρεται ότι, πλανόδιο εμπόριο συνιστά και η μέθοδος επισκέψεων Door to Door, όταν όμως πραγματοποιείται από πρόσωπα που δεν συνδέονται με νόμιμα οργανωμένη επιχείρηση.  Δηλαδή, εξ’ αντιδιαστολής, όταν ο επισκέπτης ανήκει σε οργανωμένη επιχείρηση, τότε δεν ασκεί υπαίθριο εμπόριο, ο νόμος δεν έχει εφαρμογή και δεν απαιτείται άδεια.  Να τροποποιηθεί η σχετική διάταξη, συμπεριλαμβάνοντας στις διατάξεις του νόμου και τις νόμιμα οργανωμένες επιχειρήσεις.

Για το Υπαίθριο Στάσιμο Εμπόριο

  • Κατά το νόμο, υπαίθριο στάσιμο εμπόριο νοείται κάθε μορφή άσκησης υπαίθριου εμπορίου που δεν αποτελεί πλανόδιο εμπόριο.  Η διατύπωση είναι εξαιρετικά γενική.  Να οριοθετηθεί αυστηρά το τι συνιστά στάσιμο υπαίθριο εμπόριο.
  • Να καταργηθεί η δυνατότητα άσκησης στάσιμου εμπορίου σε ιδιωτικούς χώρους.
  • Να τηρηθεί επιτέλους η διάταξη που απαγορεύει θέσεις στάσιμου υπαίθριου εμπορίου εγγύς της εισόδου εμπορικών καταστημάτων.
  • Να παρέχονται άδειες στάσιμου υπαιθρίου εμπορίου σε συνάρτηση και ως ποσοστιαία αναλογία του αριθμού των εμπορικών καταστημάτων της περιοχής.  Προτείνεται να παρέχονται άδειες στάσιμου υπαίθριου εμπορίου, ίσες με το 1% των τοπικών εμπορικών καταστημάτων.

 

Για τις Εμποροπανηγύρεις

  • Να καταργηθούν όλες οι εμποροπανηγύρεις, εκτός εκείνων που έχουν παραδοσιακά (εορταστικά) χαρακτηριστικά και να μην επιτρέπεται η δημιουργία νέων.  Εναλλακτικά, να επιτρέπεται μόνο μία εμποροπανήγυρη ανά Δήμο/Δημοτική Κοινότητα/Τοπική Κοινότητα  το χρόνο.
  • Ο νόμος αναφέρει μόνο ότι οι εκδιδόμενες άδειες ισχύουν για 5 ημέρες και όχι ότι οι εμποροπανηγύρεις διαρκούν 5 ημέρες.  Συνακόλουθα, πολλοί ΟΤΑ παρακάμπτουν τη βούληση του νομοθέτη, εκδίδοντας στους συμμετέχοντες συνεχόμενες πενθήμερες άδειες και διατηρώντας σε λειτουργία την εμποροπανήγυρη για ολόκληρα δεκαπενθήμερα.  Να τροποποιηθεί ο νόμος στην κατεύθυνση καθορισμού διάρκειας της εμποροπανήγυρης και όχι των αδειών αυτής.
  • Οι εμποροπανηγύρεις να πραγματοποιούνται εκτός των ιστορικών και εμπορικών κέντρων των πόλεων και κωμοπόλεων και να διαρκούν το πολύ μέχρι τρεις (3) ημέρες.
  • Οι αποφάσεις ίδρυσης των εμποροπανηγύρεων να εκδίδονται μετά γνώμη των τοπικών Συλλόγων και των Ομοσπονδιών.  Το αυτό να ισχύει και για τις σχετικές αποφάσεις με τις οποίες καθορίζονται τα διατιθέμενα είδη.
  • Οι αποφάσεις ίδρυσης των εμποροπανηγύρεων να μην ισχύουν προτού επικυρωθούν από την Περιφέρεια.

Για τις Χριστουγεννιάτικες – Πασχαλινές Αγορές

  • Να καταργηθούν όλες οι χριστουγεννιάτικες και πασχαλινές αγορές, οι οποίες δεν είναι απαραίτητες στην αγορά.
  • Εναλλακτικά, τόσο οι χριστουγεννιάτικες όσο και πασχαλινές αγορές να διαρκούν το πολύ έως 5 ημέρες.
  • Να πραγματοποιούνται εκτός των ιστορικών και εμπορικών κέντρων των πόλεων και κωμοπόλεων.
  • Οι αποφάσεις ίδρυσης των χριστουγεννιάτικων και πασχαλινών αγορών να εκδίδονται μετά γνώμη των τοπικών Συλλόγων και των Ομοσπονδιών.  Το αυτό να ισχύει και για τις σχετικές αποφάσεις με τις οποίες καθορίζονται τα διατιθέμενα είδη.
  • Να καθορίζονται ρητά και δια νόμου τα προσφερόμενα προϊόντα στις αγορές αυτές, τα οποία θα πρέπει να δικαιολογούν τον χαρακτήρα των ημερών.
  • Οι αποφάσεις ίδρυσης των χριστουγεννιάτικων και πασχαλινών αγορών να μην ισχύουν, προτού επικυρωθούν από την Περιφέρεια.

 

Για τις Κυριακάτικες Αγορές

  • Να αναπροσαρμοστούν τα πληθυσμιακά κριτήρια, που εισήγαγε ο ν. 3557/2007, για την δημιουργία κυριακάτικων παζαριών, ώστε να ανταποκρίνονται στα νέα «καλλικρατικά» πληθυσμιακά δεδομένα.
  • Οι κυριακάτικες αγορές να πραγματοποιούνται εκτός των ιστορικών και εμπορικών κέντρων των πόλεων και κωμοπόλεων.
  • Να καταργηθούν οι νομοθετημένες εξαιρέσεις για τις κυριακάτικες αγορές του Κοπανακίου, του Δοξάτου και του Σχιστού, που δεν προσφέρουν τίποτα πέρα από υπόνοιες χάρης προς τοπικά πολιτικά πρόσωπα.
  • Ο περιφραγμένος δημόσιος χώρος που θα πραγματοποιείται η κυριακάτικη αγορά να αποτυπώνεται σε σχεδιάγραμμα που θα ενσωματώνεται στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
  • Οι αποφάσεις ίδρυσης των κυριακάτικων αγορών να μην ισχύουν, προτού επικυρωθούν από την Περιφέρεια.

 

Για τις Λαϊκές Αγορές

  • Να πάψουν επιτέλους οι λαϊκές αγορές να αποτελούν παραπάζαρα και να ανταποκριθούν στην κύρια αποστολή τους, ήτοι να διατίθενται στους χώρους τους μόνο προϊόντα γης και θάλασσας.
  • Να γίνει πανελλαδική χαρτογράφηση των λαϊκών αγορών.  Να επανεξεταστεί η λειτουργία ή η μετακίνησή τους, βάσει της χρησιμότητάς της αλλά και των συνεπειών που προκαλεί στην ομαλή λειτουργία της περιοχής και στην καθημερινότητα των κατοίκων – επαγγελματιών αυτής.
  • Να ισχύσει πληθυσμιακή αναλογία ως προς τον αριθμό των λαϊκών αγορών ανά δεδομένη περιοχή.
  • Να μετακινηθούν οι λαϊκές αγορές εκτός των κεντρικών οδικών αξόνων, αρτηριών και οδών, μεγαλύτερων ή μικρότερων περιοχών.  Να πραγματοποιούνται μόνο σε δευτερεύουσες παρόδους.
  • Να δημιουργηθεί μόνιμο κιόσκι σε κάθε λαϊκή αγορά, όπου θα στεγάζονται οι ελεγκτές του Δήμου και θα απευθύνονται οι πολίτες για να υποβάλουν παράπονα ή παραινέσεις.
  • Οι επιτροπές του άρθρου 7 παρ. 2 να γνωμοδοτούν και στις περιπτώσεις ίδρυσης, μετακίνησης ή κατάργησης λαϊκών αγορών στις νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις Αθηνών – Πειραιώς και Θεσσαλονίκης.
  • Να τηρηθεί αυστηρά η νομοθεσία για μη διενέργεια λαϊκών αγορών κατά την Κυριακή.
  • Νέες άδειες να δίνονται μόνο σε παραγωγούς ή πωλητές προϊόντων γης και θάλασσας.  Για τους παλιούς πωλητές διαρκών ειδών, που οι άδειές τους λήγουν ή έχουν λήξει, να δοθούν κίνητρα (φορολογικά, χρηματοδοτικά, συμμετοχές σε ευρωπαϊκά προγράμματα), ώστε να ανοίξουν καταστήματα, μετακινούμενοι στο οργανωμένο εμπόριο.

  1. 7.      Καθεστώς εκποίησης – διάλυσης

 

  • Ζητούμε να συμπληρωθούν οι διατάξεις του άρθρου 7 ν. 146/1914, καθότι σήμερα εμφανίζεται το γενικευμένο φαινόμενο να εκδίδουν οι δικαστές απρόσεκτες αποφάσεις (σε διαδικασία ασφαλιστικών μέτρων, χωρίς αντιδικία,) και να δίνουν παράνομες άδειες εκποιήσεων λόγω τέλους εποχής. Μειωμένες τιμές λόγω τέλους εποχής επιφυλάσσονται μόνο για τις επίσημες περιόδους εκπτώσεων και προσφορών.

  1. 8.      Διασφάλιση Κυριακάτικης Αργίας και ωραρίου λειτουργίας

 

  • Να δοθεί η δυνατότητα στους Εμπορικούς Συλλόγους να διαμορφώνουν το τοπικό ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων και να το κατοχυρώνουν με απόφαση της Περιφέρειας, η οποία να ισχύει για όλα τα καταστήματα της περιοχής τους.
  • Να μην υπάρξει καμία μεταβολή του υφιστάμενου καθεστώτος της Κυριακής – αργίας.  Να τηρηθεί ο νόμος που προβλέπει λειτουργία καταστημάτων, μία μόνο Κυριακή στο τέλος του έτους.
  • Να οριστεί ως καταληκτική ώρα του ωραρίου του Σαββάτου η η 6η απογευματινή για κάθε κατάστημα.
  • Να ισχύει το τοπικό ωράριο για τα καταστήματα που λειτουργούν εντός πολυχώρων αναψυχής – άθλησης κ.λπ..

  1. 9.      Μείωση Ενοικίων – Επαγγελματική Στέγη
  • Να δημιουργηθεί επιτροπή διαιτησίας, όπου θα μπορούν να προσφεύγουν οι έμποροι – μισθωτές για να ζητήσουν μείωση των υπέρογκων μισθωμάτων που καταβάλλουν.  Στην επιτροπή να συμμετέχει εκπρόσωπος του τοπικού Εμπορικού Συλλόγου.
  • Να δοθεί η δυνατότητα στα Διοικητικά Συμβούλια των ΝΠΔΔ, Ιδρυμάτων κ.λπ. να διαπραγματεύονται μειώσεις των μισθωμάτων, όταν το κρίνουν σκόπιμο, χωρίς να κινδυνεύουν με την δαμόκλειο σπάθη της παράβασης καθήκοντος.
  • Να επεκταθεί η αρχική προστατευόμενη μίσθωση στα δεκαέξι (16) χρόνια.
  • Να αποδίδεται αποζημίωση λόγω άυλης εμπορικής αξίας στα τριάντα έξι (36) μισθώματα, σε κάθε περίπτωση αποχώρησης της επιχείρησης από το μίσθιο (ακόμα και της οικειοθελούς).
  • Να καταργηθεί η απαξίωση της άυλης εμπορικής αξίας στο τέλος της 16ετίας.
  • Να μην φορολογείται η άυλη εμπορική αξία, εφόσον ο μισθωτής καταβάλλει ή επενδύσει την αποζημίωση αυτή για την εξασφάλιση άλλης επαγγελματικής στέγης, όπου και θα συνεχίσει την επιχειρηματική του δραστηριότητα.  Εναλλακτικά, η σχετική φορολόγηση να περιοριστεί στο 10% (πρόταση νομιμοποίησης του περιβόητου «αέρα»).
  • Να καθιερωθεί προθεσμία 6 μηνών, εντός της οποίας, να δικαιούται ο εκμισθωτής να καταγγείλει την μίσθωση που έληξε.  Η πάροδος της προθεσμίας να τεκμαίρει σιωπηρή κατάρτιση νέας μίσθωσης 16ετούς διάρκειας.
  • Να αναγνωριστεί η αυτονομία των νέων συμβολαίων, ώστε αυτά να παύσουν να θεωρούνται ως «συνέχειες» της παλαιάς μίσθωσης.
  • Το φαινόμενο της συνεχούς «παράτασης» των μισθώσεων να θεωρείται κατά πλάσμα νέα μίσθωση, όταν προκύπτει σε βάθος χρόνου.
  • Να επανέλθει η υποχρέωση του εκμισθωτή να μην ασκήσει στο μίσθιο για δύο χρόνια μετά την λήξη την αυτή δραστηριότητα με τον παλαιό μισθωτή.
  • Να ενταχθούν στις διατάξεις περί προστασίας του νόμου –έστω και υπό προϋποθέσεις- οι μισθωτές των διατηρητέων ακινήτων.
  • Να προστατεύονται οι έμποροι που βρίσκονται κοντά στην σύνταξη, ώστε να μην εξώνονται κατά το τέλος της δωδεκαετίας ή δεκαεξαετίας και για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα έως την λήψη της σύνταξης.
  • Να καταργηθεί η αναχρονιστική υποχρέωση γνωστοποίησης και επακόλουθης αδειοδότησης των συμβάσεων επαγγελματικής στέγης στις παραμεθόριες περιοχές, η μη τήρηση της οποίας συνεπάγεται την απόλυτη ακυρότητα των μισθώσεων μετά την πάροδο 6ετίας.