Μειώσεις δρομολογίων και αυξήσεις


Την κρίση πληρώνουν οι νησιώτες και οι τουρίστες
Γιατί δεν χρηματοδοτούν από τα τεράστια κέρδη τους, των προηγούμενων ετών, τις σημερινές ζημιές τους;

Γενική επικοινωνιακή «επίθεση» με σκοπό την επίτευξη των στόχων τους έχουν δρομολογήσει οι ναυτιλιακές εταιρείες που ασχολούνται με την ακτοπλοΐα. Με ανακοινώσεις δημοσιεύματα και τηλεοπτικά ρεπορτάζ που διοχετεύτηκαν σήμερα στα Αθηναϊκά μέσα ενημέρωσης (και στα τοπικά, όπου έχουν «υπάκουες» προσβάσεις)  «πιέζουν» την Κυβέρνηση και προς κάθε άλλη σχετιζόμενη με το θέμα κατεύθυνση.
Πρώτος στόχος είναι να μειώσουν την αγανάκτηση του κόσμου για τις επικείμενες αυξήσεις που θα ανακοινώσουν όλες οι υπόλοιπες εταιρείες, δεδομένου ότι μία (Blue Star) ήδη έχει ανακοινώσει τις δικές της που θα εφαρμοστούν από την 1η Απριλίου.
Για να το πετύχουν αυτό, ζητούν να αφαιρεθούν από το εισιτήριο κρατήσεις που έχει επιβάλει το κράτος για υπηρεσίες που αφορούν την ναυτιλία. Αυτό σημαίνει ότι ζητούν οι δικές τους αυξήσεις να παραμείνουν, ενώ το κράτος και τα λιμενικά ταμεία θα πρέπει να ψάξουν άλλους τρόπους για να εισπράττουν. Η περίπτωση που έχουν δίκιο «τα αχθοφορικά – λεμβουχικά», σε κύρια λιμάνια έχουν καταργηθεί de facto μέσω πιέσεων που άσκησαν οι ίδιες οι εταιρείες στους ταξιδιωτικούς πράκτορες, χωρίς να έχει καταργηθεί ο σχετικός νόμος. Δηλαδή, οι ακτοπλοϊκές εφάρμοσαν το σύστημα «δεν πληρώνω» πολύ πριν τους πολίτες στα διόδια και τα λεωφορεία.
 
Η αιτία για τις αυξήσεις είναι – κατά τις εταιρείες – η αύξηση των τιμών του πετρελαίου και η μείωση της επιβατικής κίνησης εξαιτίας της κρίσης.
Το πετρέλαιο έχει όντως ακριβύνει, παρά του ότι ειδικά σήμερα σημειώθηκε μικρή πτώση  της τιμής στις διεθνείς αγορές. Ωστόσο, οι εταιρείες τα τελευταία χρόνια έκαναν πολλές αυξήσεις, μεταξύ άλλων, με αφορμή εποχιακές αυξήσεις του παρελθόντος στο πετρέλαιο, όταν όμως η τιμή του καυσίμου υποχωρούσε, οι τιμές των εισιτηρίων δεν επέστρεφαν στην προτεραία τους θέση. Οι αυξήσεις έμεναν.
Η μείωση της επιβατικής κίνησης είναι και αυτή υπαρκτή, όμως η αύξηση των τιμών των εισιτηρίων είναι πρόχειρος και κερδοσκοπικός τρόπος για να αντιμετωπισθεί η απώλεια εσόδων για τις εταιρείες της ακτοπλοΐας, αφού, όταν μειώνεται η ζήτηση, δεν ακριβαίνεις την τιμή προσφοράς, διότι αυτό βαθαίνει την ύφεση.
Επιπλέον, στις Κυκλάδες το καλοκαίρι που μας πέρασε, τα έσοδα για τις εταιρείες κρατήθηκαν σε καλά επίπεδα, όπως παραδέχονται οι ίδιες. Συνεπώς, αυτή την στιγμή οι Κυκλάδες (και οι επιχειρήσεις τους) καλούνται να πληρώσουν την πτώση των τζίρων των ακτοπλοϊκών σε άλλες περιοχές.

Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες διαρρέουν απειλές για μείωση δρομολογίων προς τα νησιά, προκειμένου να αντιμετωπισθούν οι ζημιές τους, στην περίπτωση που δεν αποσπάσουν κρατική παρέμβαση υπέρ τους.

«Προειδοποιητική» βολή που επηρεάζει και την Πάρο θεωρείται η πρόσφατη περικοπή από την Blue Star του πρωινού δρομολογίου του Σαββάτου για Πειραιά και του απογευματινού του Σαββάτου από Πειραιά για Πάρο.
Τα δρομολόγια αυτά σταμάτησαν από το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε, και η παύση θα διαρκέσει τουλάχιστον έως τον Απρίλιο.