Δεν υπάρχει θέμα συγχωνεύσεων σχολείων λέει το Υπουργείο


Εδώ και μήνες διαρρέεται από πηγές του Υπουργείου Παιδείας ότι στο πλαίσιο της εξοικονόμησης εξόδων πρόκειται να συγχωνευθούν ή να καταργηθούν σχολεία που για ειδικούς λόγους έχουν λιγότερους μαθητές από τα πλήρη σχολεία. Αυτά τα σχολεία αφορούν σε μονάδες που βρίσκονται στην επαρχία, όπου οι μαθητές μπορεί να είναι λίγοι, αλλά οι αποστάσεις από χωριό σε χωριό είναι μεγάλες και γι’ αυτό είχαν ιδρυθεί, έστω και με λιγότερους μαθητές. Άλλωστε, είναι υποχρέωση της πολιτείας να προσφέρει παιδεία με τον ίδιο τρόπο για όλα τα Ελληνόπουλα.
Για το θέμα κατέθεσε ερώτηση στην Βουλή βουλευτής του Συνασπισμού τις τελευταίες ημέρες του 2010. Εχτές (2/2/11) δημοσιοποιήθηκε η απάντηση του Υπουργείου. Από την απάντηση καταλαβαίνει κανείς ότι προς το παρόν δεν υφίσταται θέμα συγχωνεύσεων, όμως αυτό δεν ακυρώνει την ύπαρξη σχεδίου που απλώς δεν έχει ετοιμαστεί. Διότι είναι γνωστό ότι τις διαρροές για συγχωνεύσεις το προηγούμενο διάστημα τις έκανε το ίδιο το Υπουργείο, ενώ είναι γνωστό επίσης ότι από τους περιφερειακούς Δ/ντες εκπαίδευσης είχε γίνει μία πρώτη διερεύνηση για σχολεία που θα μπορούσαν να συγχωνευθούν. Τέτοιο περιστατικό είχαμε μόνο στην Σύρο, όσο αφορά τις Κυκλάδες. Βεβαίως, αν το Υπουργείο προχωρήσει σε συγχωνεύσεις, το μέτρο θα επηρεάσει και την Πάρο. Ακολουθούν τα σχετικά κείμενα:


22/12/2010 – ΕΡΩΤΗΣΗ Τ. Κουράκη Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ
Προς: Την κ. Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
Θέμα: Χωρίς διάλογο οι συγχωνεύσεις των εκπαιδευτικών μονάδων

Στο πλαίσιο της μείωσης του κόστους λειτουργίας των σχολικών μονάδων ως επακόλουθο της δραστικής μείωσης των κονδυλίων για την Παιδεία, το Υπουργείο προσανατολίζεται, εκτός από τη μείωση διορισμών και προσλήψεων εκπαιδευτικού προσωπικού και σε ένα σχέδιο εκτεταμένων συγχωνεύσεων των δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων το οποίο θα εφαρμοστεί σε όλη τη χώρα, αρχής γενομένης από τα ολιγοθέσια σχολεία της περιφέρειας. Παράλληλα αναμένεται η κατάργηση δεκάδων Γραφείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Γραφείων Φυσικής Αγωγής και Τεχνικής Εκπαίδευσης, Γραφεία Υπευθύνων Πολιτιστικών Θεμάτων, Περιβαλλοντικής, Αγωγής Υγείας, Επαγγελματικού Προσανατολισμού και η ενοποίηση των περιφερειακών διευθύνσεων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας.
Επειδή  φέτος πραγματοποιήθηκαν οι λιγότεροι διορισμοί της τελευταίας δεκαετίας και εκτός από την αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, ουσιαστικά καταργούνται τα αθλητικά σχολεία, η Πρόσθετη και η Ενισχυτική Διδασκαλία και υπολειτουργούν τα σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας.
Επειδή λόγω των περικοπών στους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα δημιουργηθούν πρόσθετα προβλήματα στη λειτουργία των σχολικών μονάδων.
Επειδή υπάρχει ο κίνδυνος, κυρίως σε απομακρυσμένες περιοχές, να αυξηθεί ο αριθμός των μαθητών που εγκαταλείπουν το σχολείο και να αυξηθούν τα ποσοστά της μαθητικής διαρροής.
Επειδή οι συνέπειες των μέτρων θα επιβαρύνουν μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, με αποτέλεσμα χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικοί θα επιβαρυνθούν οικονομικά από τις μετακινήσεις.
Επειδή  η κατάργηση των μικρών σχολικών μονάδων θα έχει και κοινωνικές επιπτώσεις από την ενδεχόμενη εγκατάλειψη της περιφέρειας και τη μετακίνηση οικογενειών στα αστικά κέντρα, αναζητώντας καλύτερη πρόσβαση για την εκπαίδευση των παιδιών τους.
Επειδή η δημιουργία μεγάλων σχολικών κτιρίων έχει αποδειχθεί ότι δεν επιτελεί τον παιδαγωγικό χαρακτήρα του σχολείου, αλλά αντίθετα αποκλείει το σχολείο από την υπόλοιπη τοπική κοινωνία, και παράλληλα αποπροσωποποιούνται και οι σχέσεις μεταξύ μαθητών και καθηγητών.
Επειδή δεν πραγματοποιείται ουσιαστικός διάλογος με τους μαθητές, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, καθώς επίσης  με τους Δήμους, Αντινομαρχίες, Διευθύνσεις και άλλους κοινωνικούς φορείς.
Επειδή δεν έχει γίνει ουσιαστική αποτίμηση του προσφερθέντος έργου των γραφείων περιβαλλοντικής Εκπ/σης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών θεμάτων, Επαγγελματικού Προσανατολισμού και της προσφοράς τους στην Α/βάθμια και Β/θμια Εκπ/ση στα πλαίσια των καινοτόμων δράσεων και του ανοίγματος των σχολείων στην κοινωνία .
Επειδή η μεταφορά μαθητών κατά τη φετινή σχολική χρονιά πραγματοποιήθηκε με πολλές δυσκολίες και είναι σε εξέλιξη η διαδικασία  καταδίκης της χώρας μας για παραβίαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τον τρόπο ανάθεσής της μεταφοράς σε πολλούς νομούς.

Ερωτάται η κ. Υπουργός:

1. Εκτός από την εξοικονόμηση κονδυλίων, ποιες είναι οι θετικές συνέπειες των μέτρων και τελικά θεωρεί ότι βαρύνουν περισσότερο από την παροχή ποιοτικού εκπαιδευτικού έργου;
2. Με ποια άμεσα μέτρα θα αναπτυχθεί ουσιαστικός διάλογος για την κάλυψη των πραγματικών αναγκών της Παιδείας λαμβάνοντας υπόψη παιδαγωγικά κριτήρια και τις απόψεις των τοπικών φορέων;
Ο ερωτών βουλευτής
Τάσος Κουράκης

 

27/1/2011
Προς: Τη Βουλή των Ελλήνων
κοιν.:  Βουλευτή κ. Τ. Κουράκη
ΘΕΜΑ: «Απάντηση στην Ερώτηση με αριθμό 8116/21-12-2010 (του Τ. Κουράκη)
Απαντώντας στην ερώτηση με αριθμό 8116/21-12-2010, την οποία κατέθεσε ο βουλευτής κ. Τ. Κουράκης, σχετικά με τις συγχωνεύσεις των σχολικών μονάδων, σας κάνουμε γνωστά τα ακόλουθα:
Η έκδοση Υπουργικών αποφάσεων που αφορούν στην ίδρυση, συγχώνευση και κατάργηση σχολικών μονάδων γίνεται μία φορά κατ’ έτος έπειτα από σχετική και εμπεριστατωμένη εισήγηση του οικείου Διευθυντή Εκπαίδευσης, του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης και τη γνωμοδότηση του αρμόδιου οργάνου της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Επί του παρόντος, δεν έχει διαβιβαστεί στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων εισήγηση για κατάργηση ή συγχώνευση σχολικών μονάδων.
Η Υφυπουργός
Παρασκευή Χριστοφιλοπούλου